Itali Haramkan Aktiviti ‘Off-Road’ Dengan Motosikal

Kerajaan Itali telah pun meluluskan rang undang-undang yang melarang aktiviti menunggang motosikal secara ‘off-road’ di dalam hutan mahupun padang.

Berdasarkan peraturan baharu itu yang telah diterbitkan dalam Italian Official Gazette, menjelaskan laluan dengan kelebaran kurang dari 2.5m tidak boleh digunakan oleh sebarang kenderaan termasuk motosikal.

Hanya kenderaan seperti traktor yang digunakan untuk menyelia laluan tersebut dibenarkan.

Bagaimanapun, larangan terbaru itu bukan berpunca daripada gangguna bunyi bising kerana kenderaan elektrik juga dilarang daripada menggunakan laluan ‘off-road’.

Sejak larangan itu berkuatkuasa pada 16 Disember lalu, pengguna motosikal jenis ‘adventure’ membidas pelaksanaan tersebut apatah lagi Itali merekodkan jualan motosikal ADV tertinggi di Eropah menerusi Benelli TRK 502, Honda CRF1100L Africa Twin, Yamaha Tracer 9 and BMW R 1250 GS Adventure.

Jenama kebanggaan Itali, Ducati juga telah memperkenalkan Multistrada V4 dan DesertX yang sememangnya jentera yang digunakan untuk permukaan ‘off-road’.

National Association of Cycle/Motorcycles Accessories (ANCMA) dan Italian Motorcycle Federation (FMI) juga menentang undang-undang terbaru itu yang disifatkan sebagai tergopoh-gapah.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]