Program TTAP Disempurnakan Dengan Kutipan Data Kenderaan Berharga Di WEC

Program Perantisan Pemindahan Teknologi (TTAP) yang dibangunkan hasil kerjasama Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARII) serta Persona Energy Sdn Bhd telah pun disempurnakan menerusi anugerah penghargaan dan penyerahan TTAP yang telah dianjurkan di MITI, pada Isnin.

TTAP merupakan program pemindahan teknologi yang unik dalam pembangunan rangkaian bakat muda automotif tempatan menerusi perantisan oleh jurutera terpilih bagi mendapatkan input kejuruteraan daripada teknologi perlumbaan endurance di FIA World Endurance Championship (WEC).

Majlis tersebut dirasmikan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Dato’ Seri Mohamed Azmin Ali.

Empat jurutera perantis TTAP telah dihantar bagi menjadi sebahagian daripada pasukan JOTA di WEC 2021 pada Jun lalu dalam usaha meningkatkan skil dan pengetahuan bakat tempatan menerusi perantisan jurutera berpengalaman.

Sepanjang program tersebut, para perantis telah dianggap sebagai sebahagian daripada ahli pasukan dan dibeir tanggungjawab memikul tugas kejuruteraan sebenar dalam beberapa aspek perlumbaan.

Antara tugasan yang dijalankan adalah mengumpul dan menganalisis prestasi komponen jentera perlumbaan, memperbaiki dan menyelenggara jentera perlumbaan dan beberapa tugasan kejuruteraan lain yang diperlukan sewaktu hari perlumbaan.

Aspek penting TTAP adalah mengumpul data kenderaan sepanjang enam perlumbaan WEC yang kemudiannya boleh digunakan bagi pembangunan komponen dan kenderaan masa depan.

Antara data yang dikutip adalah ketahanan, prestasi, dan beberapa info penting lain yang boleh digunakan untuk analisis kejuruteraan kenderaan masa depan termasuk kenderaan autonomous dan elektrik.

Pasukan JOTA berjaya menamatkan kesemua enam peringkat perlumbaan di kedudukan podium dan merekodkan tempat pertama dan kedua sewaktu aksi 8 jam di Portimao.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply