FIM Umum Peraturan Baharu Menjelang Musim 2022, Had Umur WorldSSP300 Dinaikkan Ke 18 Tahun

Badan sukan permotoran motosikal dunia (FIM) telah memeperkenalkan beberapa peraturan baharu menjelang permulaan musim baharu bagi MotoGP dan Kejuaraan Superbike Dunia (WorldSBK).

Kemas kini peraturan tersebut dilaksanakan berdasarkan apa yang telah berlaku pada musim 2021 apabila pelumba muda Dean Berta Vinales dan Jason Dupasquier maut kemalangan sewaktu bertanding.

Antara peraturan yang telah dikemas kini menyaksikan kelas World Supersport 300 diturunkan kepada 30-pelumba sahaja berbanding 35-pelumba sebelum ini.

Penyertaan ‘wildcard’ juga dihadkan kepada dua sahaja.

Sementara itu, had kelayakan umur bagi penyertaan WorldSSP300 juga dinaikan dari 16 ke 18 tahun namun akan dikuatkuasakan bermula musim 2023.

Keduanya, masa kelayakan perlu berada dalam 105% daripada pelumba terpantas bagi memastikan semua pelumba berada dalam jarak selamat.

Pada masa sama, FIM mewajibkan semua kelas perlumbaan untuk mengenakan pemakaian racing suit dengan fungsi beg udara yang sebelum ini hanya digunakan dalam kelas MotoGP dan WorldSBK.

FIM juga bakal menggubal peraturan dalam kelas Supersport bagi memastikan terdapat keseimbangan kuasa, kapasiti enjin dan berat jentera yang bertanding.

Lebih menarik, FIM juga mahu menubuhkan sistem yang boleh menganalisi helmet pelumba yang telah terlibat kemalangan atau alami kecederaan kepala.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]