Farres Putra Juara FIM MiniGP 2021, Wakili Negara Ke Kejuaraan Dunia Di Valencia

Advertisements

Farres Putra telah pun dinobat juara keseluruhan FIM MiniGP Malaysia Series sekaligus bakal menggalas cabaran negara ke Kejuaraan Dunia yang akan berlangsung di Valencia, Sepanyol, November ini.

Pelumba 13 tahun itu bakal ditemani Emil Idzhar dan Farish Hafiy yang menamatkan kejohanan di tempat kedua dan ketiga ke Valencia.

Farres muncul juara selepas mengutip 135 mata diikuti Emil dengan 122 mata dan Farish dengan 120 mata.

Berbeza dengan kejuaraan sebelumnya, edisi kali ini mendapat pengiktirafan Dorna yang juga merupakan pemegang hak penganjuran MotoGP.

Pengiktirafan ini juga menyaksikan para pelumba bersaing dengan jentera Ohvale 160cc buatan Itali dan melibatkan bakat muda berusia antara 11 hingga 13 tahun.

Sementara itu, pengurus pasukan ZK Racing dan bekas pelumba negara, Zulfahmi Khairuddin luah rasa gembira dengan pusingan kali ini.

“Saya amat gembira kerana perlumbaan berlangsung dan berakhir dengan selamat kerana pertama kali, mereka berlumba di litar basah, yang tentunya lebih mencabar.

“Apapun, saya gembira para pelumba pertama kali mendapat pengalaman untuk berlumba secara kompetitif di litar basah, yang sememangnya penting untuk perkembangan karier seorang pelumba.

“Saya juga gembira kerana kita akhirnya dapat memilih tiga pelumba teratas dalam FIM MiniGP Malaysia Series untuk bersaing pada kejuaraan dunia di Valencia. Saya yakin mereka mampu beraksi dengan baik dan mempamerkan prestasi membanggakan pada kejuaraan dunia ini,” jelasnya.

Advertisements

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.