RASMI: Fabio Quartararo Juara Dunia MotoGP Musim 2021

Pelumba Monster Energy Yamaha MotoGP, Fabio Quartararo muncul juara dunia Kejuaraan Dunia MotoGP musim 2021 setelah menamatkan pusingan di Misano pada kedudukan keempat.

Quartararo sah dinobat juara setelah pencabar terdekat, Francesco Bagnaia kemalangan sewaktu mendahului perlumbaan di Misano meskipun hanya berbaki empat lap.

Ini merupakan kejayaan sulung Quartararo dan yang pertama bagi Yamaha setelah kali akhir melakukannya pada 2015 menerusi Jorge Lorenzo.

Sementara itu, aksi di Misano menyaksikan juara dunia enam kali MotoGP, Marc Marquez muncul pemenang diikuti rakan sepasukan, Pol Espargaro kedua dan Enea Bastianini ketiga.

Bastianini berjaya memintas Quartararo di saat akhir lantas melengkapkan podium di tempat ketiga.

Bagnaia pada awalnya dilihat mampu membawa cabaran kepada Quartararo sehingga ke pusingan terakhir namun kegagalan mengawal jentera di Turn 15 membawa padah sekaligus menghadiahkan kemenangan kepada pelumba Perancis itu.

Kejayaan Quartararo turut diraikan Datuk Razlan Razali yang kelihatan bersama-sama kem pasukan factory Yamaha di Misano.

Pada masa sama, pusingan di Misano juga membawa seribu makna buat pelumba veteran, Valentino Rossi, yang membuat penampilan terakhir di laman sendiri sebelum bersara hujung musim ini.

Penampilan terakhir Rossi turut diraikan Luca Marini, yang menyarung warna ikonik milik Rossi sebagai pengiktirafan terakhir pelumba berusia 42 tahun itu.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]