Aprilia Bakal Hidupkan Semula Caponord Dengan Enjin V4?

Aprilia sememangnya antara pengeluar yang sibuk memperkenalkan model serba baharu meskipun dunia terpalit dengan pandemik Covid-19.

Bermula dengan RS660, pengeluar motosikal berpangkalan di Noale, Itali itu kemudiannya memperkenalkan Tuono 660 dan akan datang Tuareg 660 yang akan dilancarkan tak lama lagi dengan beberapa foto rasmi telah pun didedahkan.

Perkongsian platform parallel-twin 660cc dengan ‘firing order 270-darjah’ itu ternyata langkah yang membuahkan hasil bagi Aprilia.

Ketika tiga model baharu ini diperkenalkan, Aprilia turut dikatakan menghentikan pengeluaran dua model naked, Shiver dan Dorsoduro.

Dalam perkembangan terbaru, terdapat ura-ura Aprilia mahu menghidupkan semula model ‘adventure-touring’ Caponord.

Bagaimanapun, motosikal tersebut dicanang akan bernadikan enjin V4 seperti yang terdapat pada Tuono 1100 dan RSV4 1100.

Teruja dengan perkarbaran tersebut, seorang pereka telah membayangkan Caponord V4 sebagai jentera konsep.

Lebih lima tahun sudah berlalu sejak kali terakhir Aprilia memperkenalkan Caponord, yang mungkin berpunca daripada kegagalan menyaingi Ducati Multistrada yang jauh lebih popular.

Namun, tatkala Ducati telah pun melancarkan Multistrada berenjin V4 yang diinspirasikan dari Panigale V4 maka bukan satu kejutan jika Aprilia mengorak langkah sama dengan meminjamkan enjin RSV4 ke Caponord baharu.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]