JPJ Umum Diskaun 70 Peratus Bayaran Saman

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) kini menawarkan diskaun 70 peratus bayaran saman termasuk yang telah disenarai hitam sempena sambutan Hari Kemerdekaan Ke-64, bermula hari ini.

Tawaran pengurangan tersebut merupakan sebahagian daripada inisiatif JPJ bagi meringakan beban rakyat yang terkesan dengan pandemik Covid-19.

Menurut JPJ dalam satu kenyataan, diskaun 70 peratus itu akan berjalan hingga 16 September.

“Potongan ini akan diberikan kepada semua notis saman yang dikeluarkan bagi kesalahan bawah Angka Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333), Akta Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan (Akta 334) serta Kaedah-kaedah dan Perintah-Perintah di bawahnya, termasuklah kes yang masih dalam tindakan senarai hitam.

“Pengurangan terhadap notis saman berkenaan adalah berdasarkan kepada kadar kompaun semasa yang terdapat dalam sistem mySIKAP JPJ. Tawaran ini turut diberikan kepada semua saman yang masih aktif dan tempoh kompaunnya masih berkuat kuasa dengan syarat pembayaran dilakukan dalam tempoh yang dinyatakan iaitu sehingga 16 September,” jelasnya.

Bagaimanapun, kes yang masih dalam sebutan mahkamah dan individu yang memiliki status waran tangkap dan dalam perbicaraan adalah terkecuali daripada tawaran tersebut.

Sementara itu, urusan pembayaran saman boleh dilakukan di semua pejabat JPJ negeri, cawangan dan Pusat Transformasi Bandar (UTC) serta atas talian menerusi portal mySIKAP JPJ.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply