Litar Mandalika mungkin muncul sebagai litar kesukaan dalam dunia perlumbaan

Litar Mandalika di Lombok, Nusa Tenggara Barat, yang dijangka siap pada tahun 2022 ada kemungkinan besar akan menjadi litar kesukaan ramai yang terbaru dalam dunia perlumbaan, kata seorang pakar.

Peminat sukan permotoran Arief Kurniawan berkata litar ini cantik dan juga lancar, dan ini boleh menjadikannya litar kesukaan ramai nanti.

Pembangun Mandalika, Indonesian Tourism Development Corporation (ITDC), menyasarkan litar 4.3km itu akan memenuhi semua spesifikasi yang ditetapkan dan juga lulus ujian homologasi International Motorcycling Federation (FIM).

Mandalika Grand Prix Association, penganjur dan pengendali litar, menyatakan bahawa pada pertengahan bulan Julai tahun ini, kerja-kerja pembinaan di litar telah selesai 81.42 peratus.

Sementara itu, kerja-kerja kerikil ‘run-off’, rumput ‘run-off’, terowong utara dan tembok penahan, jalan servis luar dan dalam, dan pemasangan konkrit lebih dari 95 peratus selesai.

Arief berkata litar itu masih belum dapat memenuhi syarat FIM kerana paddock belum siap, tetapi walaupun tanpa kelayakan homologasi itu, World uperbike (WSBK) masih memilih Mandalika sebagai tuan rumah kejuaraan itu pada bulan November ini, sementara rancangan untuk ia menjadi tuan rumah MotoGP ditunda ke Mac depan.

Kerja-kerja pada aspal litar dan lorong trek dijangka selesai hujung Julai 2021, sebelum wakil FIM memeriksanya untuk homologasi, sekurang-kurangnya tiga bulan sebelum acara, untuk menentukan kelayakan litar sebagai tempat untuk kejuaraan lumba dunia itu.

Untuk memenuhi syarat FIM, aspal, ‘run-off’, pitstop, bangunan paddock, kemudahan kesihatan dan helipad perlu disiapkan dan sebuah hospital disediakan di kawasan berdekatan.

Apabila siap, Litar Mandalika akan setanding litar Sepang di sini dan litar Chang di Thailand, iaitu litar terkenal yang digunakan untuk MotoGP, kata Arief.

“Ini kerana Mandalika Circuit mempunyai nilai jual yang unik: berada di Kawasan Ekonomi Khusus (KEK Mandalika), dikelilingi oleh pantai-pantai yang indah dan Lautan India.

“Kami juga akan melancarkan lagi litar ini untuk menjadikan rangkaian lebih mudah diakses dalam empat tahun lagi,” kata Arief lagi.

Empat puluh garaj telah disediakan dalam kawasan paddock litar dan tribun utama telah disiapkan untuk menampung 50,000 tempat duduk, sementara tribun berdiri akan menampung 138,000 orang, dan juga suite perhotelan untuk 7,700 orang.

Paddock, tribune utama, tribun berdiri dan suite perhotelan dapat dicabut, dan trek litar dapat berfungsi sebagai jalan raya biasa ketika tiada perlumbaan.

Dikelilingi oleh bukit-bukit yang indah dan pantai Pulau Lombok Selatan, Litar Mandalika akan menjadi satu-satunya litar jalanan yang menjadi bagian dari agenda MotoGP.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]