Aprilia mempertimbangkan menghidupkan semula Pegaso 660 sementara Shiver dan Dorsodoro akan dihapuskan dari barisan

Aprilia telah mendedahkan Pegaso dual-sport mungkin dihidupkan semula sebagai pengganti tidak langsung model Shiver dan Dorsodoro yang akan dihentikan pengeluaran.

Jentera ini, yang asalnya kelas supermoto, telah dilancarkan pada tahun 1992 sebagai salah satu produk pertengahan dengan enjin 650cc, tetapi digugurkan dari senarai harga pada tahun 2009, diganti oleh kombinasi Shiver dan Dorsodoro.

Walaubagaimanapun, pada masa hadapan sejarah mungkin berbalik, menurut pengurus pemasaran Aprilia Cristian Barelli yang berkata syarikat itu sedang meletakkan fokus kepada meluaskan platform 660 baru untuk memasukkan lebih dari tiga model yang disahkan.

Aprilia telah fokus pada membangunkan dan meluaskan platform kelas menengah 660cc silinder berkembar yang bermula dengan RS sportsbike dan diikuti oleh Tuono.

“Pada awal projek, kami memikirkan apakah yang akan menjadi debut pertama, RS, Tuono atau Tuareg. Kami memutuskan untuk memulakan dengan RS kerana DNA Aprilia asalnya dalam segmen sukan dan ia merupakan sebahagian daripada sejarah kami, oleh itu kelihatan tepat untuk bermula dari sana.

“Kemudian kami ingin menawarkan sesuatu yang berbeza, berbanding dengan sportsbike yang sudah ditawarkan. Pasaran kecil berkembang, dan lambat laun penunggang tersebut ingin menukar basikal dan berkembang. Namun, mereka sudah tentu tidak akan fokus pada sukan supersport atau 600 kerana ia jauh lebih tinggi dari tahap kemasukan. Kita boleh menjadi penyelesaian yang tepat.

“Kami memikirkannya [Pegaso]. Kami mempunyai banyak idea kerana enjin membolehkan kami modulariti yang hebat. Kita hanya perlu memutuskan apa yang harus dilakukan terlebih dahulu. Segmen crossover adalah segmen yang sangat menarik yang kita lihat dengan penuh minat,” kata Barelli.

Namun begitu, pengesahan rasmi bahawa Shiver dan Dorsodoro tidak akan diperbaharui bukanlah sesuatu yang mengejutkan.

Model ini tidak diperbaharui dalam sesi kemas kini terbaru untuk memastikan model Aprilia memenuhi piawaian Euro5, dan di UK model-model itu telah pun digugurkan dari senarai harga.

“Setakat ini kami tidak merancang untuk meningkatkannya menjadi Euro5. Kami memberi tumpuan kepada platform baru yang lebih moden ini. Enjin 660 mempunyai susun atur yang dapat dimanfaatkan dalam beberapa cara. Ia sangat padat, membolehkan pembinaan pelbagai jenis bingkai untuk pelbagai aplikasi. “

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]