Pelumba Hugo Millán meninggal akibat kemalangan di litar

Advertisements

Pelumba remaja Hugo Millán, 14, bertemu maut selepas berlaku kemalangan ketika perlumbaan di Sepanyol semalam.

Mendiang dilanggar setelah terbabas di tengah litar pada pusingan kedua European Talent Cup di MotorLand Aragón Circuit.

Beberapa pelumba berjaya mengelak dari terlanggar Millán, namun Oleg Pawalec yang menunggang motosikal No 5 tidak sempat mengelak, dan melanggarnya terus dari depan.

Millán, yang memulakan perlumbaan pada tempat kedua, baring tidak bergerak ketika pelumba lain berlalu.

Mendiang telah berjaya elakkan diri dari terjatuh pada awalnya, tetapi akhirnya hilang kawalan dan terbabas ketika di tempat kedua.

Millán terlibat dalam kejadian antara beberapa pelumba di Turn 5, dan sesi itu diangkat bendera merah secara serta-merta.

Kenderaan penyelamat tiba di tempat kejadian serta-merta, dan pelumba itu diperiksa atas litar sebelum dibawa ke pusat perubatan litar itu, dan kemudian dibawa pula ke hospital lain dengan menggunakan helikopter.

Meskipun petugas penyelamat cuba sedaya upaya untuk menyelamatkannya, malangnya Millán meninggal akibat kecederaan yang dialami.

Musim ini setakat itu yang paling berjaya dalam FIM CEV Repsol bagi Millán, yang telah beberapa kali mendapat tempat di podium, menunjukkan prestasinya yang konsisten.

Sementara itu, Pawelec tidak mengalami kecederaan teruk dan keluar dari litar dengan sendiri.

Advertisements

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.