Gara-gara tidak mampu bertahan, ramai pengedar kereta terpaksa tutup kedai, kata MAA

Industri otomotif tempatan terjejas teruk akibat pelbagai sekatan yang diletakkan kerajaan dalam usaha mengawal penularan virus Covid-19.

Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan pada bulan Mei, sektor otomotif sudah tidak bergerak, apatah lagi setelah PKP penuh dilaksanakan mulai bulan lepas.

Tempat pameran kereta telah ditutup sejak Fasa 1 Pelan Pemulihan Negara (PPN), tetapi oleh sebab industri ini tidak dikatakan antara industri penting, kilang-kilang juga tidak beroperasi, maka gangguan berada di tahap pengeluaran dan juga penjualan.

Persatuan Automotif Malaysia semalam mengubah ramalan jumlah keseluruhan industri (TIV) 2021 ke 500,000 unit, dari bilangan asal 570,000 unit.

Penjualan tahun lepas adalah 529,434 unit.

“MAA telah memutuskan untuk merevisi ramalan kami untuk TIV 2021 setelah mempertimbangkan banyak faktor, terutama mengenai anggapan atas arahan pemerintah bahawa kilang automotif, pusat pengedaran dan ruang pameran penjualan tidak akan diizinkan beroperasi selama Fasa 1 dan 2 dan hanya akan dibuka kembali di Fasa 3 PPN,” kata Presiden MAA Datuk Aishah Ahmad.

Walaupun keseluruhan rangkaian terjejas, pihak pengedar yang terjejas teruk kerana jika tiada penjualan, jurujual juga tiada pendapatan, dan jika mereka dibenarkan beroperasi sekalipun, kilang tidak mengeluarkan kereta dan kereta import juga sangkut di pelabuhan.

“Semua ahli kami sangat risau tentang keadaan semasa. Kita tak tahu bila bilik pameran boleh dibuka, atau bila kilang boleh mula mengeluarkan kereta CKD. Pengedar kecil sudah sedia ada mempunyai masalah aliran tunai, dan jika ini berterusan akan ramai yang kehilangan pekerjaan.

“Pengedar adalah peniaga bebas dan aliran tunai mereka terhad. Sekiranya tiada penjualan, mereka masih mempunyai komitmen untuk dipenuhi – sewa, gaji dan lain-lain – namun tiada pendapatan. Satu-satunya perkara yang boleh beroperasi ialah bengkel, dan hanya dengan kakitangan yang terhad. Oleh kerana itu, banyak yang menyatakan bahawa jika PKP ini diperpanjang, banyak yang harus mengucapkan selamat tinggal kepada industri ini kerana mereka tidak dapat bertahan lebih lama lagi,” keluh Aishah.

Impak pada pekerja jualan lebih teruk lagi, kerana kebanyakan dari gaji mereka ialah melalui komisen, dan gaji asas mereka sangat rendah.

Selain komisen, insentif dan bonus dari jualan kereta, penasihat jualan juga terima komisen daripada produk sampingan seperti insurans, aksesori, tinting dan sebagainya.

Aishah memaklumkan bahawa pihak MAA telah beberapa kali mengirim rayuan kepada pihak kerajaan meminta kebenaran untuk penjualan dan pengeluaran beroperasi dengan SOP ketat di bilik pameran dan kilang.

Beliau juga berkata rancangan untuk membenarkan mereka beroperasi setelah pekerja lengkap divaksin merupakan sesuatu yang bagus.

Syarikat pengeluar kereta juga tidak dapat membantu pengedar mereka selain memberi kelonggaran dalam pembayaran, kerana mereka juga sedang tertekan.

Ini sudah tahun kedua; pada tahun pertama mungkin mereka masih ada simpanan tetapi kini pengedar ini sudah kehausan simpanan, jadi semua pihak berharap keadaan akan bertambah baik, tambah Aishah lagi.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply