Polis UK Buru Pengguna E-Scooter, Dianggap Sebagai Mesin Berbahaya

Meskipun skuter elektrik atau e-scooter dilihat sebagai solusi lebih mesra alam, namun bagi penguatkuasa di United Kingdom, alat itu dilihat sebagai mesin berbahaya.

Malah mengikut undang-jalan pengangkutan jalan raya di UK, e-scooter dikategorikan sebagai satu bentuk kenderaan maka perlu ada nombor plat pendaftaran dan lampu isyarat seperti kenderaan lain.

Ini bermakna, e-scooter adalah dilarang untuk digunakan di atas jalan raya awam kecuali dibeberapa tempat yang telah dibenarkan untuk pihak e-scooter melakukan ujian.

Menurut laporan Manchester Evening News, sepasukan anggota polis dari Greater Manchester telah melakukan operasi besar-besaran dengan merampas 23 unit e-scooter.

Meskipun ada yang menentang tindakan itu namun terdapat pihak yang menyokong kerana berpendapat e-scooter membahayakan orang ramai.

Ketika ini penggunaan e-scooter hanya dibenarkan di 30 kawasan ujian di seluruh UK sementara penggunaan di kawasan persendirian memerlukan kebenaran daripada pemilik tempat tersebut.

Dua tahun lalu, seorang YouTuber berusia 35-tahn Emily Hartrdige maut selepas kemalangan ketika menggunakan e-scooter diikuti dengan beberapa kes lain.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]