Honda Sedang Bangunkan Sistem “Clutch-By-Wire”

Dalam laporan terbaru, pengeluar motosikal Jepun, Honda dikhabarkan sedang giat membangunkan sistem klac dengan bantuan elektronik.

Sistem baharu itu seakan mirip konsep yang diguna pakai sistem throttle-by-wire yang merupakan antara ciri utama yang terdapat pada motosikal berkuasa tinggi ketika ini.

Honda ketika ini menawarkan sistem kabel, hidraulik dan DCT (dual-clutch transmission) pada beberapa model motosikal yang ditawarkan sekaligus membangunkan satu lagi sistem klac pastinya mencetuskan pelbagai tanda tanya.

Seperti throttle-by-wire, clutch-by-wire juga akan melibatkan ECU.

Menurut laporan, lever klac akan disambung kepada pam elektrik yang berfungsi mengawal tekanan sementara unit kawalan tekanan hidraulik akan memastikan klac yang ditarik mirip klac konvensional.

Meskipun ada yang akan mempersoal keperluan untuk adanya campur tangan elektronik dan ECU pada sistem klac sedia ada namun fungsi baharu ini dijangka akan membantu dalam meningkatkan tahap kawalan jentera terutamanya sewaktu kelajuan tinggi dan rendah.

Bagaimanapun, jika ada yang tidak berkenan dengan perkembangan terbaru ini, sekurang-kurangnya kita boleh menghargai inovasi yang dikerahkan Honda. – CycleWorld

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]