Alpinestars Dedah Tiada Kerosakan Pada ‘Racing Suit’ Fabio Quartararo

Pelumba factory Yamaha, Fabio Quartararo telah dikenakan penalti 3-saat setelah didapati melakukan kesalahan ‘shortcut’ di Turn 1-2 di GP Catalunya baru-baru ini.

Keputusan itu menyaksikan dia kehilangan tempat ketiga yang diberikan kepada Jack Miller.

Bagaimanapun, Race Direction mengenakan tambahan penalti 3-saat (menjadikan jumlah penalti 6-saat) setelah mendapati Quartararo menghabiskan baki 3 lap dengan ‘racing suit’ terbuka di samping tindakannya mencampak pelindung dada ke atas litar yang boleh membahayakan pelumba lain.

Sehubungan itu, Quartararo disahkan menamatkan saingan GP Catalunya di tempat keenam di belakang rakan sepasukan, Maverick Vinales.

Senario menimpa pelumba Perancis itu turut mencetuskan pelbagai tanda tanya, dengan ada yang mendakwa beg udara pada ‘racing suit’ jenama Alpinestars itu telah diaktifkan dengan sendiri lalu memaksa Quartararo membuang pelindung dada tersebut kerana menggangu.

Namun, dalam perkembanga terkini, Alpinestars dalam satu penjelasan di ruang Twitter menafikan dakwaan tersebut.

Sebaliknya, Alpinestars mendedahkan tiada kerosakan berlaku terhadap ‘racing suit’ Quartararo.

“Pasukan Pembangunan Alpinestars Racing telah menjalankan siasatan terhadap integriti ‘racing suit’ Quartararo.

“Bagaimanapun, pasukan mendapati ‘suit’ tersebut berada dalam keadaan normal dan berfungsi dengan baik termasuk bahagian zip.

“Malah, sistem beg udara Tech-Air juga berfungsi dan berada dalam keadaan baik dan tidak diaktifkan kerana tiada sebarang kemalangan berlaku.”

Meskipun begitu, Alpinestars telah telah menghantar ‘racing suit’ tersebut ke ibu pejabat bagi menjalankan lebih banyak analisis bagi cuba memahami apa yang berlaku pada hujung minggu lalu.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]