MotoGP: Morbidelli Sedia Tinggalkan Yamaha Dan Petronas SRT Demi Jentera Factory?

“Saya sudah menjelaskan bahawa bagi musim 2022, saya mahukan jentera factory,” demikikan kenyataan dikeluarkan Franco Morbidelli sewaktu ditemu bual media antarabangsa, minggu lalu.

Pelumba Petronas Sepang Racing Team (PSRT) itu merupakan pelumba tunggal Yamaha musim ini yang masih lagi kempunan jentera factory sejak 2019 meskipun menamatkan musim 2020 di tempat kedua.

Ketika pelumba Yamaha lain, Fabio Quartararo, Maverick Vinales dan rakan sepasukan, Valentino Rossi menunggang M1 factory, Morbidelli masih lagi dengan jentera ‘A-spec 2019’.

“Saya sukakan Yamaha dan kalau boleh saya mahu teruskan hubungan ini bersama mereka.

“Jika saya mendapat layanan ‘factory’, pastinya rasa ‘sayang’ terhadap Yamaha lebih besar tetapi buat masa ini masih tiada sebarang pengesahan jadi kami perlu menunggu masa lebih lama,” jelas Morbidelli.

Pada masa sama, pelumba berusia 26 tahun itu mendedahkan masih tiada sebarang persetujuan di capai antara Yamaha dan PSRT.

“Petronas dan Yamaha juga masih belum mencapai persetujuan jadi saya harap persoalan ini dapat dijawab sebelum cuba memahami segala situasi ini,” tambahnya.

Sementara itu, Morbidelli akui ada pihak yang berminat dengan khidmatnya.

“Saya belum berbincang dengan pengeluar lain tetapi saya sedar bahawa ada diantara mereka yang berminat dengan saya. Saya sudah jelaskan sebelum ini bahawa sasaran utama saya adalah mendapat jentera ‘factory’ sekalipun tidak bersama Yamaha atau Petronas,” tegas Morbidelli.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]