PM Kuatkuasa PKP Seluruh Negara

Selepas mengambil kira kes harian Covid-19 dalam negara, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengumumkan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh negara.

Pelaksanaan PKP itu dengan larangan baharu berkaitan aktiviti Aidilfitri akan berkuat kuasa bermula Rabu ini.

Selain daripada larangan rentas negeri dan daerah yang diumumkan Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, pada Sabtu, larangan baharu ini merangkumi perkara berikut:

aktiviti ziarah rumah ke rumah dan ziarah kubur TIDAK DIBENARKAN.
solat sunat Aidilfitri DIBENARKAN dengan kehadiran jemaah TAK LEBIH 50 ORANG bagi masjid dan surau boleh tampung 1,000 jemaah dan TAK LEBIH 20 ORANG bagi masjid dan surau yang boleh memuatkan kurang 1,000 jemaah.

Menurut kenyataan dikeluarkan pejabat Perdana Menteri hari ini, tarikh kuat kuasa larangan rentas daerah dan negeri serta aktiviti sosial, sukan dan pendidikan bermula pada 10 Mei hingga 6 Jun sementara larangan dan arahan lain bermula pada 12 Mei hingga 7 Jun 2021.

Bagaimanapun, sektor ekonomi masih lagi dibenarkan beroperasi seperti biasa dengan pematuhan SOP ketat dengan majikan wajib melaksana dasar Work From Home dengan kehadiran tidak lebih 30 peratus di tempat kerja.

Setakat 10 Mei 2021, kes positif harian Covid-19 mencecah 3,807.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply