GP Portugal: Quartararo Menang Di Portimao, Bagnaia, Mir Lengkapkan Podium

Fabio Quartararo sekali lagi mempamerkan tunggangan mantap untuk merekodkan kemenangan kedua musim ini di GP Portugal.

Meskipun bermula di petak pertama, namun Quartararo dipintas Johann Zarco, Alex Rins dan Marc Marquez sebaik perlumbaan dimulakan.

Bagaimanapun, pelumba Perancis itu bingkas memperbaiki tunggangan untuk kembali mengejar kelompok depan yang pada satu ketika diterajui Zarco, Rins dan Joan Mir.

Manakala Marquez yang berada di kedudukan podium di awal perlumbaan mula kehilangan tempat dah menamatkan perlumbaan di kedudukan ke-9 dalam penampilan sulungnya selepas 265 diketepikan ekoran kecederaan.

Sementara itu, tempat kedua jadi milik Francesco Bagnaia yang berjaya memintas Zarco ketika perlumbaan berbaki enam lap dengan pelumba Pramac itu kemudiannya kemalangan sejurus selepas itu.

Bagnaia kini ditempat kedua kejuaraan dunia dengan 48 mata.

Tempat ketiga jadi milik juara musim lalu, Mir yang kini mengutip 38 mata selepas tiga perlumbaan.

Malang buat Rins yang pada satu ketika cuba mengejar Quartararo di hujung perlumbaan hilang kawalan jentera lalu terbabas.

Nasib sama menimpa Zarco apabila jenteranya seakan hilang cengkaman di bahagian tayar depan lalu kemalangan.

Turut gagal menamatkan pusingan kali ini, wakil Ducati, Jack Miller dan pelumba veteran, Valentino Rossi, dengan kedua-duanya kemalangan.

Kemenangan Quartararo kini menempatkan pelumba itu mendahului kejuaraan dunia dengan 61 mata.

Dalam perkembangan sama, Marquez mengutip mata pertama (9 mata) selepas hampir setahun tidak beraksi apabila melepasi garisan penamat di kedudukan ketujuh.

Enam kali juara dunia MotoGP itu dijangka akan terus perbaiki tunggangannya dalam pusingan seterusnya di Jerez dalam usaha mengembalikan prestasi sebelum ini.

Keputusan penuh perlumbaan seperti berikut:

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]