GP Portugal: Quartararo Ungguli Sesi Kelayakan, Marquez Bermula Di Petak Ke-6

Fabio Quartararo meneruskan momentum kecemerlangan apabila meraih petak pertama di sesi kelayakan GP Portugal.

Pelumba Monster Energy Yamaha itu merekodkan masa terpantas 1 minit 38.862 saat lantas memperbaiki catatan 1m39.199s yang dilakukannya sewaktu di litar sama musim lalu.

Quartarao pada awalnya kehilangan kedudukan pertama apabila pelumba Ducati, Francesco Bagnaia melakar rekod terpantas litar dengan 1m38.494s namun dibatalkan di saat akhir ekoran melanggar bendera kuning.

Kejadian itu menyaksikan Bagnaia terpaksa bermula di petak ke-11.

Sementara itu, wakil Suzuki, Alex Rins, akan bermula di petak kedua diikuti Johann Zarco dari Ducati, yang ketika ini mendahului kejuaraan dunia dengan 40 mata.

Bagaimanapun, fokus utama kali ini turut tertumpu kepada enam kali juara dunia MotoGP, Marc Marquez, yang beraksi buat julung kalinya selepas 265 hari diketepikan ekoran kecederaan.

Pelumba Repsol Honda itu mempamerkan tunggangan cemerlang apabila bakal bermula di barisan kedua di P6 dibelakang Franco Morbidelli selepas melakar 1m39.121s.

Dalam perkembangan sama, sesi kelayakan menyaksikan beberapa pelumba mengalami kemalangan termasuk rakan sepasukan Zarco, Jorge Martin, yang mengalami kecederaan serius sewaktu Ujian Bebas 3.

Perlumbaan MotoGP akan berlangsung pada Ahad.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]