19 Kenderaan Elak Bayar Tol Sejak Beberapa Tahun, Syarikat Ini Diarah Bayar RM518,369!

Sebuah syarikat logistik telah diarah untuk membuat pembayaran RM518,369.27 kepada Projek Lebuhraya Usahasama Berhad (PLUS) atas kegagalan pemandu majikan tersebut membuat bayaran tol dalam tempoh beberapa tahun.

Mahkamah Persekutuan telah memutuskan bahawa Berjasa Logistic Sdn Bhd (sebelum ini dikenali sebagai Sin Kung Logistics (KL) Sdn Bhd) harus dipertanggungjawabkan atas tindakan 19 buah kenderaan dengan sengaja elak dari membayar tol di Lebuhraya PLUS.

Keputusan tersebut dibuat setelah Berjaya Logistics Sdn Bhd membuat rayuan terhadap tuntutan M518,369.27 dengan kos RM100,000 oleh pihak PLUS.

Sementara itu, PLUS dalam satu kenyataan menegaskan pihaknya memandang serius tindakan elak membayar tol terutamanya oleh pemandu lori dan kenderaan syarikat logistik.

“PLUS memandang serius tindakan segelintir pemandu kenderaan yang dengan sengaja mengelak untuk membayar tol.

“PLUS juga memohon kerjasama semua syarikat logistik dan pemilik kenderaan berat supaya memandang serius perkara ini dan seterusnya memantau tindakan pemandu dan/atau pekerja mereka.

“Di samping itu, PLUS telah mengenalpasti beberapa taktik penipuan tol yang digunakan oleh pemandu-pemandu kenderaan berat dan sedang mengambil langkah-langkah pencegahan yang perlu termasuk mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka yang terlibat.”

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply