MIROS Iktiraf SYM VF3i 185 Sebagai Kapcai Paling Selamat

SYM VF3i 185 varian Limited Edition dan Pro telah diberi pengiktirafan sebagai motosikal paling selamat dengan penarafan lima bintang menerusi Program Penilaian Motosikal di Malaysia (MyMAP).

Motosikal tersebut diiktiraf Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) dengan kerjasama Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii).

Difahamkan, aspek penilaian tersebut mengambil kira empat ciri utama membabitkan pematuhan peraturan Suruhanjaya Ekonomi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Eropah, Pematuhan Pengeluaran
(COP), ciri keselamatan dan program sokongan keselamatan pengguna.

Pada masa sama, SYM VF3i 185 merupakan satu-satunya motosikal jenis moped yang ketika ini menawarkan ciri keselamatan Anti-lock Braking System (ABS).

Dengan adanya ABS, sistem membrek motosikal bertambah efisien di samping mengelakkan daripada berlakunya tayar terkunci lalu tergelincir ketika membrek secara mengejut mahupun agresif.

Menurut Ketua Pengarah MIROS, Dr. Khairil Anwar bin Abu Kassim, fungsi ABS pada model VF3i 185 telah diuji sendiri oleh pihak MIROS pada 17 Mac lalu.

“Dengan bantuan ABS, kita dapat mengurangkan jumlah kematian yang melibatkan penunggang motosikal,” jelasnya.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply