Individu Terima Dua Dos Vaksin Akan Dibenarkan Rentas Negeri Seperti Biasa

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mendedahkan bahawa kerajaan sedang mempertimbangkan kebenaran rentas negeri bagi individu yang telah menerima dua dos vaksin Covid-19.

Menurutnya, perkara itu telah pun dibawakan kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN) selepas keputusan kajian terbaru mendapati individu yang menerima dua dos vaksin didapati selamat untuk bergerak kesana sini.

“Pada awalnya, timbul pendapat bahawa penerima vaksin selamat dari jangkitan namun berpotensi untuk menjadi pembawa. Namun, perkata itu didapati tidak betul,” jelasnya.

Tan Sri Muhyiddin Yassin turut menjelaskan bahawa perjalanan antarabangsa juga akan dibenarkan bagi individu yang telah menerima dua dos vaksin di samping mendedahkan perbincangan dengan beberapa negara bagi membenarkan rakyat Malaysia yang telah divaksin untuk bertandang juga telah dimulakan.

Sementara itu, Menteri Penyelaras Program Immunisasi Kebangsaan Covid-19, Khairy Jamaluddin mendedahkan setakat ini 7.5 juta rakyat Malaysia telah pun mendaftarkan diri menerusi aplikasi MySejahtera.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]