MotoGP: Rossi Akui Sukar Maafkan Marquez Atas Kejadian 2015

Valentino Rossi mengakui sukar untuk memaafkan pelumba Repsol Honda, Marc Marquez, atas kejadian yang berlaku pada 2015.

Rossi bertegas Marquez telah berkomplot dengan rakan sepasukan di Monster Yamaha, Jorge Lorenzo, bagi memastikan dirinya terlepas kejuaraan 2015.

*Valentino Rossi

“Saya tidak dapat memaafkan apa yang telah dia lakukan pada saya.

“Apabila saya teringat balik tahun itu, saya masih merasakan benda yang sama meskipun enam tahun telah berlalu.

“Ini kerana saya sedar sukar untuk mereka berubah,” jelas Rossi.

Musim 2015 dipalit dengan persaingan penuh kontroversi di antara Rossi dan Marquez dengan kedua-duanya beberapa kali berlanggar antara satu sama lain bermula di Argentina dan kemudiannya di Assen.

Ketika di Misano, Rossi dikenakan denda kerana menghimpit Lorenzo sewaktu pusingan kelayakan.

Senario itu menyebabkan Rossi menuduh Marquez cuba membantu Lorenzo memenangi kejuaraan dunia sewaktu di Philip Island sebelum Marquez menafikan dakwaan itu di Sepang.

Ketegangan Rossi dan Marquez memuncak di pusingan 17 di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) dengan kedua-dua berlanggar buat kali ketiga musim itu.

Meskipun Rossi menamatkan perlumbaan di tempat ketiga sementara Marquez terpaksa bersara awal, pegawai perlumbaan mendapati Rossi harus dipersalahkan lalu dikenakan tindakan tiga mata penalti.

Dia juga terpaksa memulakan perlumbaan terakhir di Valencia di grid belakang.

Meskipun, Rossi membawa kes tersebut ke Mahkamah Timbang Tara Sukan (CAS), keputusan denda itu tidak dapat ditarik balik.

Rossi kemudiannya terpaksa akur menamatkan musim 2015 dipisahkan lima mata dibelakang juara, Jorge Lorenzo, sementara Marquez ketiga dengan 242 mata.

Rossi bakal memulakan musim 2021 dengan pasukan satelit Yamaha, Petronas Sepang Racing Team( SRT) bergandingan dengan Franco Morbidelli.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]