Hardwire: Pelan 5 Tahun Selamatkan Harley-Davidson Dari Kejatuhan

Harley-Davidson seperti di ambang kejatuhan.

Tahun 2020 ternyata sukar bagi semua pihak termasuklah Harley-Davidson.

*Bekas CEO Harley-Davidson, Matt Levatich.

Bermula dengan peletakan jawatan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), Matt Levatich pada Mac 2020, Harley-Davidson kemudiannya membuat keputusan menutup operasi kilang di Bawal, India.

Kemudian pada November tahun lalu, Harley-Davidson memutuskan kerjasama 20 tahun bersama Vance & Hines dalam perlumbaan American Flat Track serta NHRA Pro Stock Motorcycle.

*Pembangunan Harley-Davidson Bronx dihentikan.

Harley turut batalkan pembinaan model jenis ‘streetfighter’ Bronx serta disyaki menamatkan kerjasama dengan pengeluar China, Qianjiang Motorcycle, bagi motosikal bersesaran kecil, Harley-Davidson 338R meskipun model itu berpeluang menarik pembeli muda dengan harga lebih mampu milik berbanding tawaran sedia ada.

Segala keputusan ini lahir dari buah fikiran CEO baharu, Jochen Zeitz, yang mahu syarikat itu kembali memfokuskan perniagaan ke akar umbi, jual motosikal kepada mereka yang berkemampuan.

*CEO Harley-Davidson baharu, Jochen Zeitz.

Bagaimanapun, segalanya seakan tidak menjadi apabila Harley-Davidson merekodkan kejatuhan jualan lebih 39 peratus pada suku terakhir tahun 2020 dengan hanya 145,200 unit motosikal diserahkan pada tahun lalu berbanding 214,900 unit pada 2019.

Bagi memastikan jenama itu tidak terus catat kejatuhan pada tahun ini, Zeitz mengumumkan pelan lima tahun dikenali sebagai Hardwire.

“Kami melancarkan Hardiwre dengan kemampuan, aset serta legasi yang tidak mampu ditandingi pesaing lain. Harley-Davidson adalah jenama paling diminati di dunia.

“Pelan strategik ini akan membuka potensi yang lebih luas seterusnya meningkatkan permintaan terhadap Harley-Davidson,” jelas Zeitz.

Sejauh mana kebenaran itu segalanya bergantung pada pelan Hardwire yang akan berjalan dari 2021 hingga 2025.

*Harley-Davidson Pan America

Antara langkah utama pelan tersebut adalah membelanjakan di antara USD190 juta hingga USD250 juta setiap tahun ke dalam mengukuhkan posisi jenama itu dalam segmen touring, cruiser serta trike dengan model baharu, Pan America menjadi fokus.

Harley juga merancang memperkenalkan program pra-pemilikan motosikal di samping mewujudkan divisyen khas dalam pembangunan motosikal elektrik.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]