Kawasaki KLR650 2022: Ini 8 Perkara Anda Perlu Tahu!

Berita baik bagi pencinta motosikal ‘dual-sport’, Kawasaki mengumumkan kembalinya KLR650.

Antara motosikal paling popular Kawasaki sejak diperkenalkan pada 1987, KLR650 akan kembali bagi tahun 2022 selepas kali terakhir dikemas kini pada 2008.

Bagi memudahkan pembaca, kami senarai 10 perkara tentang Kawasaki KLR650 yang anda perlu tahu:

  1. Enjin

Kawasaki mengekalkan enjin satu silinder 652cc DOHC dengan penyejukan cecair namun perubahan paling ketara adalah penggunaan suntikan bahan api Keihin EFI menggantikan karburetor di samping throttle body 40mm.

Enjin baharu ini juga menawarkan penjimatan terbaik dengan penggunaan sensor oksigen (O2 sensor) di samping timing cam baharu dan diameter ekzos yang lebih kecil.

  1. Transmisi

Kawasaki mengekalkan DNA KLR650 dengan penggunaan transmisi 5-kelajuan namun dengan beberapa perubahan mekanikal antaranya gear keteiga mendapat fork shift baharu manakala pelepasan klac (clutch release) mengguna pakai jenis thrust-needle bearing berbanding ball bearing.

  1. Swingarm dan kerangka belakang

Swingarm kini 1.2 inci lebih panjang berbanding model sebelumnya sekaligus menjadikan KLR650 2022 lebih stabil.

  1. Sistem ‘suspension’

Kawasaki mengekalkan penggunaan fork konvensional (tidak boleh laras) namun spring lebih keras di kiri dan kanan dengan ‘suspension travel’ lebih memfokus ciri ‘adventure’ berbanding ‘dual-sport’.

Bagaimanapun, monoshock belakang boleh laras bagi spring-preload dan rebound.

  1. Sistem membrek

Kawasaki menawarkan versi ABS bagi KLR650 yang dipadankan bersama cakera breka 300mm depan manakala cakera brek belakang adalah 1mm lebih tebal.

  1. Penyalaan

Kawasaki KLR650 lengkap dengan penggunaan lampu jenis LED manakala paparan meter mengguna paki skrin jenis LCD berbanding analog.

  1. Tayar

Kawasaki KLR650 ini didatangkan dengan rim jenis spoke 17 inci depan dan 21 inci belakang yang dipadankan dengan tayar Dunlop K750.

  1. Keselesaan menunggang

Kawasaki telah mengemas kini rekaan dan tahap praktikal KL650 bagi memfokuskan keselesaan terbaik dengan handlebar dan foot peg 0.4 inci lebih lebar manakala tangki berkapasiti 23L memastikan kaki penunggang lebih selesa ketika tunggangan jarak jauh.

Penghadang angin juga dua inci lebih tinggi dan boleh dinaikkan 1.2 inci lebih tinggi untuk tunggangan di lebuhraya.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]