Honda Akan Kembalikan Transalp, Kongsi Enjin NC750

Timbul dakwaan bahawa Honda bakal kembalikan Transalp dengan enjin sama yang digunakan pada NC750.

Menurut laporan media Jepun, Young Machine, pengeluar motosikal Jepun itu bakal memperkenalkan semula Transalp bersama-sama model baharu, CB1100X.

Difahamkan, Transalp merupakan satu daripada tiga motosikal yang akan diperkenalkan Honda dengan enjin NC750 manakala dua daripadanya membabitkan sebuah motosikal jenis scrambler dan naked.

Sekiranya dakwaan ini benar – Young Machine jarang laporkan khabar angin tanpa isi – ketiga-tiga motosikal ini merupakan model serba baharu yang tidak pernah lagi diperkenalkan Honda sebelum ini.

Sementara itu, Young Machine turut melaporkan bahawa Honda bakal memperkenalkan motosikal sport-touring menerusi CB1100X.

Meskipun direka berdasarkan jentera konsep CB4X yang diperkenalkan di EICMA tahun lalu namun difahamkan jentera ini akan didatangkan dengan enjin sama yang terdapat pada CRF1100L Africa Twin berbanding 4-inline seperti yang dicanang sebelum ini.

Apa yang pasti Honda dilihat memberi penekanan terhadap penggunaan transmisi DCT (dual clutch transmission) bagi dua model ini.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]