Motosikal 250cc Ke Bawah Tak Wajar Guna Laluan Laju – MIROS

Sepanjang minggu ini, Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) kerap membuat kenyataan berkaitan penunggang motosikal di Malaysia.

Dalam kenyataan terbaru oleh pengerusi MIROS, Datuk Suret Singh memaklumkan bahawa motosikal 250cc ke bawah tidak wajar menunggang di laluan laju (kanan).

“Berdasarkan kajian yang dilaksanakan MIROS pada 2012 hingga 2017, kami mendapat 50 peratus kemalangan berlaku di jalan persekutuan, diikuti jalan bandaran (19 peratus), jalan negeri (16 peratus), jalan kawasan perumahan (12 peratus) dan lebuh raya (tiga peratus),” Suret memberitahu Bernama.

Statistik kemalangan di lebuh raya adalah rendah susulan rata-rata penunggang motosikal menggunakan laluan kiri berbanding lorong kanan.

Bagaimanapun, Suret memaklumkan bahawa berdasarkan pemerhatian, motosikal berkapasiti 250cc ke bawah gemar menggunakan laluan kanan terutamanya apabila lorong tersebut boleh mencecah kelajuan sehingga 120km/j.

“Tiba masanya penunggang motosikal (250cc ke bawah) menunggang di laluan kiri bagi mengurangkan risiko kemalangan maut,” tambahnya.

Pada masa sama, Suret menjelaskan bahawa motosikal 250cc ke bawah tidak sesuai untuk menunggang di laluan laju (kanan) kerana sistem membrek yang ada tidak efisien seperti kenderaan berprestasi tinggi.

Sebelum ini, pengerusi MIROS itu turut mengusulkan agar kerajaan membina laluan berasingan bagi motosikal dan menghadkan kelajuan dalam usaha mengurangkan kemalangan maut membabitkan motosikal. – Bernama

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]