MotoGP: Dorna Dan IRTA Kecewa Pelumba Tak Patuh SOP

Persatuan Pasukan Perlumbaan Jalan Raya Antarabangsa (IRTA) telah menyerahkan surat kepada MotoGP bagi meluahkan kekecewaan terhadap beberapa pelumba yang melanggar prosedur operasi standard (SOP).

Kekecewaan itu dibuat susulan terdapat segelintir pelumba yang pulang ke rumah di antara minggu pertama dan kedua di Litar Aragon (GP Aragon dan GP Teruel).

MotoGP tidak berkompromi dalam melaksanakan pencegahan Covid-19 musim ini antaranya mengurangkan jumlah kakitangan di paddock, menjalankan ujian kerap dan sistem ‘bubble’ bagi menyekat interaksi di antara pelumba dan kakitangan lain.

Antara SOP yang ditetapkan (terutamanya membabitkan perlumbaan berturut-turut) adalah Dorna mengarahkan semua pelumba untuk hanya berada di perkarangan litar dan hotel bagi dua minggu berturut-turut semasa di Aragon.

Pelumba dan semua kakitangan tidak dibenarkan melakukan perjalanan luar dari ‘bubble’ tersebut kecuali atas faktor urusan penting.

Bagaimanapun, beberapa pelumba telah melanggar SOP ketat itu antaranya termasuklah Valentino Rossi yang terlepas kedua-dua aksi di Aragon.

*Rossi langgar protokol dengan pulang ke rumah di Itali

Rossi telah didapati positif Covid-19 selepas pulang ke rumah di Itali dari Le Mans.

Manakala, pelumba Moto3, Tony Arbalino perlu menjalani kuarantin tatkala dikesan duduk rapat dengan individu yang didapati positif Covid-19 sewaktu dalam penerbangan pulang ke Itali.

*Arbalino terpaksa menjalani kuarantin susulan ada kontak rapat dengan individu positif Covid-19

Senario ini sekaligus memaksa IRTA bersama-sama Dorna menghantar surat kepada semua pelumba bagi menyatakan kebimbangan mereka terhadap pelumba yang melanggar SOP tersebut.

“Selepas mengambil kira semua faktor, paddock MotoGP dilabel sebagai kawasan yang menawarkan risiko jangkitan Covid-19 paling minimum.

“Risiko terbesar hadir daripada individu yang dijangkiti Covid-19 semasa di rumah atau sewaktu dalam perjalanan.

“Kami mendapati terdapat beberapa individu yang melanggar prosedur ini. Ada juga gambar memaparkan kakitangan mearikan kejayaan pelumba tanpa mengenakan pelindung muka.

“Tolong jangan memperjudikan perkembangan musim ini,” antara isi kandungan surat dikeluarkan IRTA bersama Dorna.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]