MotoGP: Morbidelli Raih Kemenangan Kedua, Suzuki Terus Gah

Franco Morbidelli merekodkan kemenangan kedua musim ini selepas mengungguli GP Teruel.

Ini kejayaan kedua pelumba Petronas Sepang Racing Team (SRT) itu musim ini selepas merekodkan kemenangan pertama musim ini di Misano, September lalu.

Kejayaan Morbidelli menyaksikan dia kini menduduki tempat keempat kejuaraan dunia, dengan 112 mata dan hanya dipisahkan 11 mata di belakang rakan sepasukan, Fabio Quartararo yang terpaksa berpuas hati di kedudukan ke-8.

Tempat kedua dan ketiga didominasi pelumba Suzuki Ecstar, Alex Rins dan Joan Mir.

Keputusan ini turut menyaksikan Mir terus mendahului kejuaraan dunia MotoGP dengan 137 mata meskipun memulakan perlumbaan di petak ke-12.

Sementara itu, Takaaki Nakagami yang memulakan aksi di petak pertama selepas melakar masa terpantas ketika sesi kelayakan, berputih mata apabila mengalami kemalangan sebaik perlumbaan bermula.

Ini merupakan kali pertama pelumba LCR Honda itu tidak mengutip sebarang mata selepas tidak pernah gagal menduduki kelompok 10 terbaik dalam 10 pusingan sebelum ini.

*Alex Marquez alami kemalangan

Nasib malang turut menimpa pelumba Repsol Honda, Alex Marquez selepas merekodkan dua tempat kedua berturut-turut sebelum ini.

Dalam perkembangan sama, Fabio Quartararo perlu bangkit pada pusingan seterusnya di Litar Circuit Ricardo Tormo pada 8 November ini bagi menghidupkan peluang merampas kedudukan selaku pendahulu.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]