Alex Marquez Layak Berada Di Repsol Honda

Juara dunia tiga kali MotoGP, Jorge Lorenzo menyifatkan Alex Marquez layak berada di pasukan Repsol Honda selepas kejayaan di Aragon, semalam.

Marquez merekodkan tempat kedua berturut-turut seminggu selepas aksi mantap di Le Mans.

Kejayaan Marquez turut mendapat pujian tiga kali juara dunia MotoGP, Jorge Lorenzo yang memaklumkan bahawa adik Marc Marquez itu layak berada di Repsol Honda.

Apatah lagi selepas mempamerkan peningkatan mendadak jika dibandingkan dengan lapan pusingan sebelum itu.

Marquez bergelut sewaktu ujian pra-musim (Winter Test) di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) dan di Losail, Qatar, Februari lalu.

Meskipun kalendar 2020 belum bermula, – ditangguh susulan pandemik Covid-19 – Repsol Honda telah pun membuat keputusan untuk menggantikan juara Moto2 2019 itu dengan pelumba Red Bull KTM, Pol Espargaro bagi musim 2021.

*Pol Espargaro, Red Bull KTM

Marquez disifatkan sebagai kurang berpengalaman di kelas premier dan belum bersedia untuk bersaing ditahap tertinggi apatah lagi belum serasi dengan jentera RC213V.

Keputusan itu menyaksikan Marquez akan menggantikan Cal Crutchlow di LCR Honda namun akan mendapat sokongan sepenuhnya dengan jentera RC213V terbaru musim depan.

*RC213V milik Alex Marquez

Marquez membuka tirai 2020 dengan permulaan kurang memberangsangkan di GP Sepanyol apabila merekodkan tempat ke-12.

Bagaimanapun, dia bangkit dengan aksi lebih baik di pusingan kedua apabila mendapat tempat ke-8 di Andalucia.

Namun, dia kembali bergelut sejurus selepas itu apabila gagal menempatkan dirinya dalam kelompok 10 terbaik empat pusingan berturut-turut di Brno (15), Red Bull Ring (14), Styria (16) dan Misano (17).

Persembahan di pusingan ketujuh sewaktu di GP Emilia Romagna merupakan pencapaian terbaiknya selepas itu apabila menduduki tempat k-7.

Hakikatnya, kejayaan di Le Mans dan Aragon membuktikan Marquez sudah semakin serasi dengan jenteranya.

Ini kerana tatkala jentera lain direka mengikut acuan pelumba, tuan punya badan perlu menyesuaikan diri dengan jentera di HRC.

Jika ini kemampuan Marquez dengan tahap keserasian bersama RC213V berada di antara 70 hingga 80 peratus, bayangkan kebarangkalian yang boleh berlaku jika dia mencapai tahap 100 peratus?

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]