Harley-Davidson Putus Asa Di India

Harley-Davidson telah membuat keputusan untuk menutup perniagaan di India yang merupakan pasaran motosikal terbesar dunia.

Pengesahan itu dibuat menerusi pemfailan oleh U.S Securities and Exchange Comission bagi penutupan kilang di Bawal.

Tindakan itu merupakan sebahagian daripada inisiatif rombakan Rewire oleh Harley-Davidson dalam usaha mengembalikan kegemilangan jenama pengeluar motosikal Amerika Syarikat itu.

Awal tahun ini, Harley-Davidson melaporkan telah menjual lebih 25,000 unit selama 10 tahun di India namun penjualan global jatuh mendadak.

Antara punca kejatuhan Harley-Davidson di India adalah kegagalan memahami konsep ‘mampu milik’ di negara itu dengan jentera bersesaran 125cc merupakan paling popular di negara itu.

Meskipun telah beroperasi lebih 10 tahun, jelas Harley-Davidson bergelut untuk memahami pasaran di India yang ketika ini didominasi jenama seperti Royal Enfield, KTM dan Bajaj yang menawarkan harga yang jauh lebih mampu milik.

Menurut laporan godigit berikut 10 motosikal paling popular di India dan kesemuanya menawarkan sesaran enjin di bawah 400cc.

  1. Royal Enfield Classic 350
  2. Royal Enfield Bullet 350
  3. Yamaha YZF R15 V3
  4. Yamaha MT-15
  5. Hero Splendor Plus
  6. Bajaj Pulsar 150
  7. KTM 200 Duke
  8. Bajaj Pulsar NS200
  9. KTM RC 125
  10. TVS Apache RTR 160

Namun begitu, jelas langkah baharu Harley-Davidson dengan kerjasama bersama QJMotor di China mampu membuka lembaran baharu menerusi Harley-Davidson 338R (338cc) yang dijangka akan diperkenalkan untuk pasaran Asia (dijangka) tahun depan sekaligus memperbaiki imej ‘putus asa’ Harley-Davidson di India.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]