Tragedi Maut Karbon Monoksida, Orang Ramai Digesa Elak Tidur Dlam Kereta

Baru-baru ini, negara digemparkan dengan kematian tiga remaja perempuan berusia 21 tahun disebabkan keracunan karbon monoksida (CO).

Tiga daripada empat remaja perempuan telah maut akibat keracunan CO ketika tidur di dalam kereta di stesen minyak Sama Gagah, Butterworth, Rabu lalu.

Dua mangsa disahkan maut ditempat kejadian sementara seorang lagi, meninggal dunia ketika sedang menerima bantuan perubatan di Unit Rawatan Rapi, Hospital Angkatan Tentera Lumut di Perak, sehari kemudian.

Sementara kembar mangsa ketiga masih lagi dalam pemantaun rapi di ICU.

Sehubungan itu, orang ramai dinasihatkan untuk elak daripada tidur di dalam kereta bagi mengelakkan daripada keracunan CO.

Keracunan CO boleh berlaku apabila enjin dibiarkan hidup terlalu lama hingga asap daripada ezkos memasuki kabin dalam.

Lebih membahayakan, gas CO tiada bau dan tidak berwarna lantas pemandu dan penumpang tidak menyedari kehadiran gas racun tersebut.

Kandungan gas CO yang terlalu tinggi di dalam tubuh akan menyebabkan kegagalan organ lantas boleh membawa maut.

Pada masa sama, Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR) berdasarkan infografik yang dikongsikan menjelaskan bahawa tindakan menurunkan tingkap sedikit juga bukan langkah yang baik sebaliknya menasihatkan orang awam untuk tidur di tempat dengan pengudaraan baik dan selamat.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply