5 Perkara Perlu Tahu Tentang MINI Electric Serba Baharu – RM218,380!

MINI Malaysia memperkenalkan MINI Electric untuk pasaran tempatan, hari ini.

MINI Electric merupakan kereta elektrik sulung daripada jenama kereta kompak Jerman itu sekaligus merupakan penawaran terbaru untuk pasaran mobiliti elektrik tempatan.

Apa yang menarik tentang kereta elektrik terbaru daripada MINI kali ini, kami senarai 5 perkara yang perlu tahu tentang model baharu ini.

  1. Segalanya Elektrik

Seperti pengeluar lain, MINI Electric turut menampakkan elemen futuristik di setiap bahagian terutamanya menerusi pilihan warna Energetic Yellow.

Model ini tampil dengan bumper dan radiator gril dengan gabungan warna Vigorous Grey dengan lencana E-Badge warna kuning.

Sementara lampu depan Matrix LED menyerlahkan lagi elemen elektrik di sampung lampu belakang LED dengan rekaan Union Jack ikonik.

Bukan itu sahaja, rim 17inci juga memaparkan rekaan MINI Electric Power Spoke dua tona.

  1. Jejak Karbon Kosong (zero carbon footprint)

Model ini dikuasakan dengan motor elektrik yang dibangunkan BMW dengan enjin elektrik gandar depan (front axle) mampu menghasilkan 184hp dan 270Nm sekaligus membantu kenderaan ini merekodkan kelajuan maksima sekitar 150km/j dan jarak sehingga 234km.

  1. Ciri Futuristik

Bagi meneruskan kesinambungan elemen futuristik, MINI Electric ini adalah ‘single-pedal drive’ yang menyumbang kepada pemulihan tenaga brek (brake energy recovery).

Ciri ini berfungsi dengan enjin elektrik bertindak sebagai penjana ketika mod luncur (coasting mode) lalu akan menukar tenaga kinetik kepada kuasa elektrik yang kemudiannya akan disalurkan kembali ke bateri.

Empat mod pemanduan turut ditawarkan; Sport, Mid, Green dan Green+ (yang meningkatkan jarak pemanduan elektrik dengan menghadkan ciri lain).

  1. Sistem Infotainmen Terkini

Buat julung kalinya, MINI memperkenalkan kluster digital sepenuhnya yang memaparkan maklumat penting terutamanya status kenderaan termasuk mod pemanduan semasa.

Model ini turut didatangkan dengan paparan skrin 8.8 inci MINI Navigation System yang dilengkapi dengan suite MINI Connected yang merangkumi Teleservices, Remote Services, Intelligent Emergency Call, MINI Online dan Apple Carplay.

Sistem pembesar suara pula menggunakan 12-Speaker Harman Kardon Sound System.

  1. Kemudahan Mengecas

MINI Electric boleh dicas dengan mudah sama ada di rumah atau di fasiliti pengecas yang didapati di seluruh negara.

Hanya 36 minit masa diambil untuk merekodkan 80 peratus apabila dicas di stesen DC manakala hanya 2 jam dan 30 minit jika mengecas menerusi MINI Wallbox Plus atau 12 jam jika menggunakan soket di rumah.

Antara ciri lain ditawarkan:

  • Park Assistant
  • Park Distance Control
  • Cruise Control

Tiga warna pilihan ditawarkan, White Silver dengan Energetic Yellow, British Racing Green dan Chili Red.

MINI Electric boleh didapati dengan harga RM218,380.78

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply