6 Helmet SHARK Untuk Semua Jenis Motosikal Yang Kami Rekomen

Helmet merupakan elemen penting bagi penunggang motosikal tak kira kapcai mahupun berkuasa tinggi.

Bagaimanapun, masih ada segelintir yang sanggup mengambil risiko dengan membeli helmet tidak berkualiti dan paling membimbangkan helmet tiruan yang tidak diketahui tahap keselamatan yang ditawarkan.

Hakikatnya, helmet jenama SHARK menawarkan pelbagai jenis rekaan yang sesuai untuk jua keadaan dan jenis motosikal dan paling penting selamat dengan piawaian ECE22.05 dan SIRIM di samping ditawarkan pada harga mampu milik.

Ini enam helmet SHARK yang kami rekomen untuk penunggang motosikal di Malaysia.

  1. SHARK Ridil
    Harga: RM650

SHARK Ridil merupakan helmet segmen entry-level yang disyorkan bagi semua jenis motosikal tak kira kapcai mahupun berkuasa besar.

Helmet ini ringan (sekitar 1.5kg bagi saiz L) dan didatangkan dengan sun visor yang boleh diakses dengan mudah menerusi mekanisme di bahagian atas helmet.

Helmet diperbuat dengan bahan polikarbonat (polycarbonate) ini turut didatangkan dengan waranti 5 tahun oleh SHARK dan juga ditawarkan dengan aksesori tambahan seperti iridium visor.

SHARK Ridil juga didatangkan dengan pelbagai warna pilihan jika ada yang mahu padankan dengan warna jentera masing-masing!

  1. SHARK Nano
    Harga: RM500

SHARK Nano merupakan helmet jenis ‘jet’ yang ditawarkan jenama dari Perancis ini.

Helmet ini mengambil kira segala aspek keselesaan bagi menjaminkan pemakaian yang sedap bagi si penunggang.

Meskipun berkonsepkan ‘open face’ helmet ini juga didatangkan dengan ‘sun visor’ dengan visor luar yang luas dan panjang untuk perlindungan terbaik.

Inovasi unik pada SHARK Nano terletak pada corong udara di bahagian muncung visor luar yang membenarkan angin masuk agar tidak berlakunya ‘kabus’ terutamanya sewaktu menunggang dalam hujan.

Peminat MotoGP juga boleh mendapatkan SHARK Nano edisi Johann Zarco!

  1. SHARK Skwal 2.2
    Harga: RM850

SHARK Skwal merupakan helmet jenis ‘full-face’ segmen pertengahan paling unik dalam pasaran.

Ini kerana, helmet ini dilengkapi dengan lampu LED di bahagian depan dan belakang! Ciri ini menjadikan SHARK Skwal cukup menonjol terutamanya ketika menunggang di waktu malam dan mudah dilihat pengguna jalan raya lain.

Helmet ini menggunakan bahan ‘thermoplastic’ sekaligus menjaminkan berat yang ringan di samping didatangkan dengan spoiler aerodinamik di bahagian belakang.

Setiap pembelian SHARK Skwal 2.2 turut didatangkan dengan Pinlock MaxVision secara standard!

  1. SHARK Spartan Carbon
    Harga: RM1,350 (dari RM2,250)

SHARK Spartan Carbon merupakan antara helmet SHARK yang paling popular tatkala sesuai untuk kegunaan apa jua keadaan daripada tunggangan harian (kapcai atau berkuasa tinggi), jarak jauh (touring) mahupun di litar.

SHARK Spartan Carbon menawarkan berat hanya sekitar 1.39kg (bagi saiz L) hasil bantuan penggunaan bahan jenis gentian karbon.

Seperti helmet SHARK lain, helmet ini turut didatangkan dengan ‘sun-visor’, visor luar anti-calar termasuk penggunaan fabrik anti-bakteria.

Bukan itu sahaja, helmet ini turut menawarkan SHARK Easy-Fit yang memudahkan pemakaian kaca mata bagi penunggang motosikal, ciri ini sebenarnya sangat penting dan jarang sekali ada helmet yang mengambil kira faktor pemakaian kaca mata.

Malah, setiap pembelian SHARK Spartan Carbon turut akan didatangkan dengan Pinlock anti-fog secara standard!

  1. SHARK Evo One 2
    Harga: RM1,800

Helmet modular merupakan helmet pilihan bagi penunggang motosikal di Malaysia kerana bahagian ‘dagu’ helmet boleh dibuka ke atas untuk memudahkan minum air atau makan tanpa perlu membuka helmet.

Bagaimanapun, bagi SHARK Evo One 2, bahagian ‘dagu’ tersebut boleh ditolak sehingga ke bahagian belakang sekaligus tampak seperti sebuah helmet ‘open-face’!

Menariknya, mekanisme terdapat pada Evo One 2 menjaminkan tunggangan yang lebih selesa berbanding helmet modular yang hanya boleh ditolak ke atas.

Setiap pembelian Evo One 2 turut didatangkan dengan Pinlock Max-Vision.

  1. SHARK Race R Pro
    Harga: RM2,000 hingga RM3,000

SHARK Race R Pro merupakan helmet yang dibina untuk kegunaan litar lumba dan merupakan helmet kepercayaan pelumba MotoGP seperti Jorge Lorenzo, Miguel Oliviera (KTM Tech3) dan Johann Zarco (Avintia Ducati).

Race R Pro turut ditawarkan dengan jenis gentian karbon dan Aramid sekaligus mengurangkan berat kepada hanya 1.39kg.

Visor luar pula merupakan Optical Class-1 (anti-calar) yang menawarkan penglihatan luas tanpa sebarang gangguan terutamanya ketika beraksi di litar.

Bahagian ‘padding’ dalam juga mudah ditanggal dan dibasuh dan terdapat slot untuk intercom SHARKTooth.

Helmet ini didatangkan dengan 5 corong udara dengan 7 pengekstrak udara sekaligus menjaminkan aerodinamik terbaik.

Helmet ini juga ditawarkan dengan pelbagai rekaan dengan terbaru Replika Lorenzo 2019 yang menampakkan elemen api antara pilihan kami di MotoMalaya.Net.

Kesemua helmet SHARK didatangkan dengan waranti 5 tahun dan mendapat piawaian ECE22.05 (UN) sekaligus menjaminkan keselamatan dan kualiti terbaik kepada si pemakai.

Bagi yang berminat untuk melihat dengan lebih dekat atau membuat pembelian boleh singgah di Modenas Power Store Kota Damansara yang merupakan antara concept store rasmi SHARK Helmet Malaysia.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply