Kawasaki Bakal Bangunkan Enjin Dua Lejang Hibrid Dengan Suntikan ‘Supercharged’!

Kawasaki bakal mengembangkan teknologi ‘supercharged’ ke platform baharu.

Bukan itu sahaja, daripada paten yang didedahkan jelas memaparkan sebuah enjin yang merangkumi sistem supercharged, hibrid dan dua lejang!

Bunyi macam tak masuk akal tetapi paten terbaru daripada Kawasaki itu mengesahkannya.

Daripada gambar rajah tersebut jelas menunjukkan sistem yang tak pernah dilihat daripada pengeluar motosikal lain.

Bagaimanapun, enjin hibrid yang dipaparkan bukanlah merujuk kepada parallel hibrid yang berfungsi dengan memberi sokongan kepada pembakaran dalam enjin bagi menggerakan kenderaan.

Sebaliknya, enjin ini menerapkan sistem serial hibrid yang mana kuasa elektrik digunakan sepenuhnya untuk memusingkan tayar manakala pembakaran dalam enjin hanya berfungsi untuk menghasilkan elektrik yang diperlukan.

Menariknya, Kawasaki bukan merancang untuk menggunakan sistem hibrid ini untuk menambah kuasa kepada enjin yang berkuasa sederhana agar dapat pergi lebih jauh seperti yang ditawarkan kenderaan empat roda dalam pasaran.

Pengeluar motosikal Jepun itu mahu menggunakan enjin berprestasi tinggi agar kuasa dihasilkan lebih lancar dan efisien.

Pada masa sama, segala teknologi itu akan dibangunkan dalam enjin dua lejang.

Bagaimanapun, gambar tersebut jelas menunjukkan enjin dua lejang dimaksudkan bukanlah yang enjin dua lejang konvensional yang biasa digunakan pada motosikal sebaliknya mengguna pakai ‘poppet valve’ termasuk ‘double overhead cam’ seperti yang terdapat pada enjin empat lejang.

Kemudian keseluruhan sistem tersebut akan menerima suntikan ‘supercharged’ seperti yang ditawarakan varian H2.

Meskipun tanggapan awal enjin ini akan diterapkan kepada jentera dua roda namun tak dinafikan kenderaan lain – buggy, jetski – turut dapat menikmati teknologi baharu ini. – CycleWorld

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]