Vinales Dominasi Litar Sepang, Marquez Puas Hati Dengan Lap Pertama

Sumber: MotoGP

Meskipun kehangatan merebut kejuaraan MotoGP telah pun berakhir di GP Thailand yang menyaksikan Marc Marquez merekodkan kejuaraan keenam MotoGP namun senario itu tidak memadam keterujaan di Shell Malaysia MotoGP, hari ini.

Pelumba Yamaha, Maverick Vinales berjaya melakar kemenangan kedua musim ini selepas memintas Jack Miller seawal lap pertama untuk terus mendominasi perlumbaan sehingga ke lap terakhir.

Sumber: MotoGP

Sementara Marquez, yang bermula di petak ke-11 susulan kemalangan di pusingan kelayakan, berjaya menamatkan perlumbaan di kedudukan kedua manakala wakil Ducati, Andrea Dovizioso ketiga.

Malang untuk wakil Petronas Yamaha, Fabio Quartararo dan Franco Morbidelli – yang bermula di petak pertama dan ketiga – apabila terpaksa berpuas hati dengan kedudukan tujuh dan keenam.

Meskipun tidak mampu mengulangi kejayaan di Litar Philip Island, minggu lalu namun Marquez tetap puas hati dengan prestasinya.

Sumber: Repsol Honda Team

“Lap pertama cukup mengagumkan, bukan hanya untuk saya malah untuk Dovi, kami memulakan perlumbaan dengan baik untuk menempatkan diri di kedudukan lima terbaik.

“Kemudian saya cuba mengejar Vinales dan mengharapkan dapat mengulangi senario di GP Australia tetapi selepas dua pusingan dia berada terlalu jauh didepan.

“Sukar untuk merapatkan jurang apabila dia berjaya memecut selaju itu,” ujar Marquez.

Setelah mengesahkan kejuaraan musim ini, Marquez dan Respol Honda akan cuba mengejar defisit dua mata dibelakang Ducati dalam perebutan kejuaraan pasukan terbaik 2019.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply