Reviu BMW C400 GT Dan C400 X | Tak Murah Tapi Tak Menyesal Kalau Beli

Ketika BMW Motorrad memanggil MotoMalaya untuk menghadiri sesi pelancaran dua skuter baharu, kami skeptikal kerana sukar untuk mengaitkan BMW dengan skuter meskipun pengeluar motosikal Jerman itu pernah memperkenalkan skuter versi 650 cc.

Saksikan reviu kami tentang BMW C400 GT dibawah:

Pasaran Malaysia memang penuh dengan lambakan motosikal jenis skuter dengan harga yang berpatutan jadi bila BMW juga turut sama mahu menyertai segmen popular ini, kami berasakan harga yang ditawarkan mesti mahal gila.

Hakikatnya, tanggapan awal yang kami letak mengenai harga tidak jauh menyimpang apabila harga bagi BMW C400 X adalah RM44 ribu sementara versi C400 GT adalah RM48,000.

Bagi kami, harga itu terlalu mahal tetapi setelah merasai sendiri kemampuan kedua-dua jentera, harga yang ditawarkan mula masuk akal.

Meskipun dilahirkan sebagai sebuah skuter, segala intipati masih lagi menonjolkan jenama BMW terutamanya daripada aspek rekaan dan teknologi yang ditawarkan.

Rekaan keseluruhan bagi C400 GT dan C400 X dah cukup untuk menjelaskan kegunaan bagi kedua-dua jentera ini.

GT merujuk kepada tunggangan jarak jauh sementara X merupakan versi mesra tunggangan dalam kawasan urban atau bandar.

Kedua-duanya menggunakan enjin 350cc – jangan tanya kenapa BMW namakan 400 – yang dihasilkan oleh Loncin yang berpangkalan di China dan menghasilkan 34hp.

Kalau hati ada yang berbisik – barang diperbuat di China tak berkualiti – kami nak ingatkan bahawa kilang sama turut menghasilkan enjin untuk BMW 750 dan 850 GS!

Saksikan reviu kami tentang BMW C400 X dibawah:

Dari aspek rekaan, GT tampil lebih besar berbanding X terutamanya bahagian cermin depan yang tinggi dan lebar.

Menariknya, C400 GT dan C400 X didatangkan dengan BMW Flexcase, ruang unik boleh ubah yang mampu menempatkan sebuah helmet full face namun hanya boleh digunakan ketika jentera berada dalam keadaan berhenti.

Kedua-duan model turut didatangkan dengan ABS an ASC Automatic Stability Control – traction control dalam bahasa mudah – secara standard.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply