Geely Dan Volvo Bakal Gabungkan Operasi Penghasilan Enjin

Pengeluar kereta China, Geely dan anak syarikat, Volvo akan menyatukan operasi penghasilan enjin bagi mewujudkan kesatuan yang lebih baik terhadap semua anak syarikat yang berada di bawah Zhejiang Geely Holding Group.

Menurut laporan China Daily, operasi baharu tersebut akan menyaksikan penghasilan enjin yang lebih efisien bagi semua jenama kereta yang berada di bawah naungan Geely.

Dalam kenyataan dikeluarkan pihak Geely, persefahaman itu akan meningkatkan lagi sinergi di antara Geely dan Volvo terutamanya bagi aspek penyelidikan dan pembangunan (R&D), pengeluaran, perolehan dan operasi.

Keputusan tersebut dilihat sebagai langkah positif tatkala pengeluar kereta lain turut mengambil langkah sama – Volkswagen berkongsi pembangunan enjin dengan pengeluar lain di bawah jenama itu.

Ketika ini, Volvo menghasilkan lebih 600,000 kenderaan setiap tahun sementara Geely – 1.5 juta.

Difahamkan, Geely memiliki lebih 8,000 pekerja ketika ini namun angka itu tidak akan dikurangkan meskipun penyatuan operasai Geely-Volvo berlaku.

Geely merupakan pengeluar kereta China pertama yang membangunkan enjin hibrid 48-volt dan percaya negara itu akan menjadi pasaran utama bagi teknologi tersebut.

Geely bakal memperkenalkan model baharu dengan teknologi enjin hibrid tercanggih menjelang tahun 2022.

(SUMBER: Asia Times)

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]