Marquez Mampu Atasi Rekod Sembilan Kejuaraan Dunia Saya – Rossi

Pelumba ikon MotoGP, Valentino Rossi mengakui tidak akan terkejut sekiranya Marc Marquez berjaya merekodkan sembilan kejuaraan dunia dalam kariernya.

Marquez mengesahkan kejuaraan MotoGP buat kali keenam di kelas premier selepas muncul juara di GP Thailand, baru-baru ini.

Dia kini memiliki rekod lapan kejuaraan termasuk satu kejuaraan dunia bagi segmen 125cc dan Moto2.

Kejayaan Marquez turut menerima pujian Rossi dan menjangkakan pelumba berusia 26 tahun itu akan memintas statusnya selaku pemegang sembilan kejuaraan dunia.

“Saya jangka Marquez mampu mengatasi rekod saya tetapi pada masa sama saya juga mahu memohon maaf kerana mensia-siakan beberapa peluang untuk muncul juara selepas itu.

“Tetapi Marquez menyebabkan saya hilang satu peluang untuk muncul juara buat kali ke-10,” jelas Rossi merujuk kepada musim 2015 yang berakhir dengan kontroversi.

Dalam perkembangan sama, Marquez enggan menafikan peluang untuk mengejar rekod 15 kejuaraan milik Giacomo Agostini.

15 Tailandia GP 3, 4, 5 y 6 de octubre de 2019, circuito de Chang, Tailandia
Motogp, MGP, Mgp, MotoGP

“Kami amat rapat dan saya pernah mendengar kenyataan ini sebelum ini. Saya enggan mengatakan senario itu 100 peratus mustahil tetapi rekod itu amat sukar untuk dikejar.

“Saya perlu memenangi dua kali ganda daripada kejuaraan yang saya lakar ketika ini. Saya tidak obses untuk mengejar nama sebaliknya keutamaan saya adalah menikmati perlumbaan tersebut,” tambahnya.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]