Lebih 50,000 Bas Sekolah Haram Beroperasi Di Malaysia, Salah Siapa?

Sumber: Astrid M @ Flickr

Sebagai ibu bapa, keselamatan anak-anak adalah keutamaan namun susulan kekurangan pilihan untuk menghantar anak ke sekolah, bas atau van ‘sapu’ yang menawarkan servis penghantaran ke sekolah menjadi pilihan utama.

Menurut laporan Berita Harian, ketika ini jumlah van, kereta, MPV dan bas sekolah haram yang menghantar kanak-kanak ke sekolah, tadika dan taksa telah pun melebihi 50,000!

Pada masa sama, Persekutuan Persatuan Bas Sekolah Malaysia (PPPBSM) turut mendedahkan bahawa jumlah bas sekolah berdaftar di Malaysia turut berkurangan daripada 18,000 pada 2010 kepada 16,000 bagi 2019 meskipun lebih 8,000 lesen dikeluarkan setiap tahun.

Sementara itu, Angesi Pengangkutan Awam Darat (APAD) menggesa agar pemilik operasi bas sekolah haram ini untuk mendaftar dan memohon lesen secepat mungkin bagi mengelak daripada berlakunya sebarang kesulitan.

APAD dalam satu kenyataan menyebut, “Penggunaan perkhidmatan bas sekolah yang tidak sah bukan sahaja berisiko, tetapi juga mendedahkan anak mereka kepada bahaya kerana ia tidak mempunyai perlindungan insurans.”

Setakat ini, setiap bas sekolah yang berdaftar dengan APAD perlu menjalani pemeriksaan berkala -setiap enam bulan – menerusi PUSPAKOM bagi mengesahkan kenderaan digunakan menepati piawaian dan selamat.

Pada masa sama, pemandu turut perlu memiliki Lesen Memandu Kenderaan Pengangkutan Awam (PSV) yang mewajibkan mereka untuk menjalani pemeriksaan kesihatan.

Persoalannya, apakah punca utama lambakan bas haram di Malaysia?

(SUMBER: Berita Harian)

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply