Lorenzo Berminat Sertai Petronas Yamaha SRT Bagi 2021

 

Sumber: Jorge Lorenzo @ Twitter

Perkembangan mengenai masa depan Jorge Lorenzo menjadi lebih menarik kali ini apabila Motorsport.com mendakwa pelumba Sepanyol itu menawarkan khidmatnya kepada Petronas Yamaha bagi 2021.

Pasukan satelit Yamaha itu muncul antara pilihan Lorenzo sekiranya dia meninggalkan Honda selain daripada menggantikan Jack Miller di Pramac Ducati seawal musim depan.

Lorenzo telah menandatangani kontrak dua tahun untuk bergandingan dengan Marc Marquez di Honda namun bergelut setakat ini.

Senario itu membuatkan pelumba berusia 32 tahun itu mahu berpisah dengan Honda sekaligus mencetuskan pelbagai spekulasi.

Sementara itu, pengurus pasukan Honda, Alberto Puig berkata pihaknya tidak tahu sama ada Lorenzo akan meninggalkan pasukan itu.

“Kami tidak tahu apa-apa. Apa yang kami tahu, dia ada kontrak yang masih aktif dan dia perlu menghormati kontrak tersebut,” katanya.

Bagaimanapun, difahamkan Honda tidak berpuas hati dengan dakwaan Lorenzo sedang sibuk mempertimbangkan masa depannya dan pengeluar motosikal Jepun itu dijangka mahu mendapatkan keputusan yang jelas.

Ejen Lorenzo, Albert Vera, mengakui bahawa hubungan kliennya dengan Honda akan bertambah rumit selepas musim 2020.

Sekiranya Honda bersetuju untuk melepaskan Lorenzo, dia berpeluang untuk menggantikan Jack Miller di Pramac Ducati musim depan dan kembali ke pasukan factory Ducati musim berikutnya.

Lorenzo – juara dunia tiga kali bersama jentera Yamaha M1 – telah pun menolak tawaran daripada Petronas Yamaha SRT musim lalu namun Motorsport.com mendakwa dia bersedia membuat pusingan U.

(SUMBER: Motorsport.com)

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]