Tempuh 500KM Dan ‘Off-Road’, Modenas Dominar ‘Explore The Unexplored’ Sampai Ke Penghujung!

Pengembaraan Modenas Dominar ‘Explore the Unexplored’ akhirnya sampai ke penghujung yang menyaksikan 16 pemilik Dominar 400 memulakan perjalanan dari Juru, Pulau Pinang menuju ke Rimba Valley Motocamp, Janda Baik.

Pengembaraan kali ini menyaksikan konvoi menempuh lebih 500km dengan menyelusuri Juru, Simpang Pulai, Cameron Highlands, Sungai Koyan sebelum berhenti di Rimba Valley Motocamp di Janda Baik yang merupakan destinasi perhentian terakhir.

Perjalanan bermula seawal 6.30 pagi hari Sabtu di Restoran Nasi Kandar Pelita, Juru Auto City, Prai yang diselia oleh dua marshall, Wahid Ooi dan Sep Irran bagi memastikan konvoi bergerak lancar.

Konvoi kemudiannya berhenti di Simpang Pulai untuk sesi isi minyak dan menarik nafas sebelum menyambung perjalanan menuju ke Kafe Banjaran untuk sesi bergambar.

Sejurus selepas itu, konvoi dibawa merentasi terowong ala ‘Monaco’ sebelum konvoi dilepaskan buat sementara waktu agar mereka dapat mencari ilham dan pemandangan terbaik untuk sesi ‘motography’agar dapat dikongsikan di sosial media bersama pemilik Dominar seluruh dunia.

Konvoi kemudiannya bertemu di Ringlet dan meneruskan perjalanan melalui Pos Betau dan Sungai Koyan yang merupakan syurga bagi peminat jentera dua roda.

Peserta turut menyaksikan beberapa jentera kapcai sedang beraksi ala CubPrix ketika melalui laluan yang berlatarbelakangkan Empangan Hidroelektrik Ulu Jerai itu.

Konvoi kemudiannya berdepan situasi ‘sesat terkawal’ apabila GPS membawa mereka melalui beberapa laluan yang tiada dalam perancangan namun masih menyajikan pengalaman menarik kepada peserta terlibat.

Pengembaraan Modenas Dominar akhirnya menamatkan perjalanan lebih 500km di Rimba Valley Motocamp, Janda Baik yang merupakan tuan rumah Rimba Raid 2019 tahun ini!

Datuk Kapten Nik Huzlan Nik Hussain

Selepas bermalam sambil ditemani air sungai yang seakan menyuntik ketenangan setelah seharian di atas jalan raya, peserta kemudiannya diberi peluang untuk menimba pengalaman menempuh tunggangan ‘off-road’ keesokan harinya dengan tunjuk ajar Datuk Kapten Nik Huzlan Nik Hussain (gambar), pemilik Rimba Valley Motocamp.

Rata-rata peserta teruja kerana diberi peluang tersebut yang boleh dianggap tidak ternilai apatah lagi dapat menguji jentera Dominar di atas permukaan berbeza.

Menariknya, meskipun dengan penggunaan tayar ‘street’ setiap peserta berjaya menempuh perjalanan naik turun bukit tanpa seorang pun yang jatuh! “Terima kasih Kapten Nik!” merupakan perkataan yang diutarakan setiap peserta sebaik selepas sesi ‘off-road’.

 

Sebaik selesai, masing-masing terus terjun ke dalam sungai sekaligus menandakan pengakhiran kepada pengembaraan penuh epik edisi terakhir Modenas Dominar ‘Explore the Unexplored’.

 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply