Kematian Carlin Dunne: Motosikal Akan Diharamkan Daripada Sertai Pikes Peak?

Kemalangan maut yang menimpa Carlin Dunne ketika perlumbaan Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC) memberi kesan yang mendalam terhadap sukan itu dan peminat jentera dua roda di seluruh dunia.

Kini peminat jentera dua roda bakal menerima satu lagi tamparan apabila dikhabarkan perlumbaan melibatkan motosikal di Pikes Peak akan diharamkan pada edisi seterusnya.

Menurut laporan Colorado Gazette, Pengarah Eksekutif perlumbaan PPIHC, Megan Leatham dalam e-melnya berkata, “Saya berasakan ini adalah petanda bahawa berakhirnya kategori motosikal di Pikes Peak.”

Sementara itu, orang ramai masih mempersoalkan pihak berwajib yang telah memutuskan kematian Dunne berpunca daripada insiden ‘high sided’. Rata-rata menyoal bagaimana keputusan tersebut di buat dalam masa singkat?

Persoalan tersebut mungkin timbul kerana Dunne merupakan ikon dan idola di medan Pikes Peak. Bagaimanapun, tidak dinafikan ramai pihak mendakwa pihak PPIHC terlalu cepat membuat rumusan kemalangan maut tersebut kerana bimbang terpalit dengan unsur negatif.

Apa yang lebih memeranjatkan, pasukan Dunne sendiri terpaksa menunggu masa yang lama sebelum dimaklumkan mengenai apa yang telah menimpa pelumba mereka.

Sementara itu, pengurus Pikes Peak America Mountain, Jack Glavan turut menanti laporan oleh US Forest Service kerana dia masih tidak berpuas hati dengan rumusan sedia ada sebelum membuat keputusan sama ada Pikes Peak selamat untuk penunggang motosikal pada masa akan datang.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]