Yamaha Tidak Akan Mengilangkan Jentera MotoGP Seperti Panigale – Dosoli SBK

Yamaha ketika ini menghuni ranking ketiga dengan jentera R1 mereka berada di belakang Ducati dan Kawasaki bagi Kejuaraan Superbike Dunia FIM (SBK).

Jentera empat silinder dari Iwata itu sememangnya memiliki chasis yang mantap dan memainkan peranan penting di beberapa litar terpilih, dibuktikan apabila pelumba, Michael Van Der Mark merekodkan dua podium di Assen.

Bagaimanapun, ramai yang berpendapat Yamaha masih ketinggalan di belakang Ducati terutamanya daripada aspek enjin.

Musim ini, Yamaha melakukan menambah beberapa elemen baharu ketika sesi ujian di Misano dengan melakukan perubahan pada bahagian tangki dan tempat duduk penunggang.

“Perubahan ini dihargai para pelumba tetapi kami akan terus bekerjasama untuk membuat penilaian sebenar,”ujar Andrea Dosoli, Pengurus Yamaha Motor Eropah.

Ketika Di Assen, Van Der Mark berjaya menduduki tempat ketiga bagi perlumbaan pertama dan naik satu kedudukan bagi perlumbaan kedua dan Dosoli menyifatkan keputusan itu menempatkan Yamaha atas landasan yang tepat.

“Kami mempamerkan banyak peningkatan tahun ini tetapi taraf kejuaraan ini turut meningkat. Kami teruja kerana berjaya memperbaiki catatan masa dari 7-10 saat di semua litar. Kami akan terus cuba untuk menutup jurang dengan pendahulu, Alvaro Bautista yang ketika ini sedang mempamerkan aksi mantap,” tambah Dosoli.

Bagaimanapun, Dosoli menegaskan selain daripada melakukan penambahbaikan terhadap jentera R1, mereka tidak akan mengikut jejak Ducati.

“Tak masuk akal untuk kami menghasilkan motosikal ‘production’ yang menyerupai sebuah jentera MotoGP, tak masuk akal bukan? Sebaliknya, kami perlu membina jentera yang mengikut permintaan pasaran. Setiap pengeluar akan membuat penilaian sendiri dengan menawarkan pelanggan produk yang terbaik.

“SBK merupakan platform untuk mempromosikan jentera yang akan dijual kepada orang ramai. Kami perlu duduk dan berbincang untuk mencari jalan bagaimana untuk menggabungkan keperluan berlumba dengan permintaan pelanggan. Kami berpuas hati dengan jentera R1 jadi kami tidak perlu melakukan sebarang rombakan,” ujarnya.

(SUMBER: GPOne.com)

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]