Mitsubishi Lancer Evo Bakal Kembali Dengan 341 HP?

Sumber: Caricos.com

Mitsubishi mengakhiri legenda Lancer Evolution dengan pelancaran model Final Edition pada 2015. Sejak daripada itu, Mitsubishi berulang kali menekankan bahawa Evo akan terus terkubur sebagai legenda dan tidak akan membuat penampilan semula.

Bagaimanapun, menurut laporan baharu oleh Autocar, Mitsubishi didakwa telah membuat pusingan U dan akan kembali dengan Lancer Evo serba baharu!

Autocar mendakwa generasi ke-11 Lancer Evo akan didatangkan dengan enjin daripada Renault Megane RS Trophy-R – 1.8 liter dengan 296hp dan 400Nm tork.

Bagaimanapun, hasil kerjasama di antara Renault-Nissan-Mitsubishi, dikhabarkan Lancer Evo XI akan datang bakal dilengkapi enjin 2.0 liter yang mampu menghasilkan 341hp dan 433Nm tork.

Jika dakwaan ini berasas, angka tersebut masih jauh ketinggalan di belakang Lancer Evolution X FQ-440 MR yang menghasilkan 440hp dan 559Nm tork.

Laporan tersebut turut menyebut bahawa Evo XI akan menggunakan platform CMF-C/D F4 dengan sistem ‘all-wheel drive’.

Ketika ini masih tiada sebarang maklumat mengenai tarikh model ini akan dilancarkan namun pastinya peminat Lancer Evo tidak sabar untuk menyaksikan model ini kembali bersaing dengan seteru utama, Subaru WRX STI.

(SUMBER: Moto1)

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply