Trump Anggap Pengeluar Kereta Jepun Ancam Keselamatan AS

Sebelum ini, Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump telah membuat keputusan untuk mengadakan sekatan terhadap Huawei kerana menganggap pengeluar telefon pintar itu sebagai satu ancaman kepada keselamatan negara.

Kini, presiden Amerika Syarikat ke-45 itu beranggapan pengeluar kereta Jepun dan Eropah sebagai ancaman baharu negara itu lantas bertindak memberhentikan hubungan perdagangan dengan mereka buat sementara waktu.

Tindakan tersebut mencetuskan rasa kecewa Presiden Toyota Motor selaku pengerusi Persatuan Pengilang Automobil Jepun (JAMA), Akio Toyoda.

Sumber: Automotive News

“Kami kecewa apabila diberitahu sumbangan dan pelaburan termasuk peluang pekerjaan yang disediakan di Ameriaka Syarikat tidak disambut dengan baik.

“Saya cukup kecewa dengan Trump. Sekatan perdagangan ini bukan sahaja akan memberi impak negatif terhadap industri automotif di A.S malah ekonomi,” jelasnya.

Data terbaru menunjukkan syarikat pengeluar Jepun telah melabur lebih USD51 bilion di A.S dan telah menghasilkan lebih 94,000 peluang pekerjaan.

“Data ini jadi bukti sumbangan ahli JAMA kepada A.S. Kami juga yakin kenderaan dan serta sektor pengilangan tidak mengancam keselamatan negara itu,” tambah Toyoda.

Ahli JAMA – Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru dan Toyota – memiliki lebih 24 pusat pengilangan dengan 45 pusat penyelidikan dan 39 pusat pengedar di seluruh A.S.

Pada 2018 sahaja, JAMA telah mengeluarkan lebih 3.7 juta kenderaan dan 4.4 juta enjin. Lebih daripada 420,000 kenderaan telah dieksport dari A.S pada tahun sama.

Sejak 1982, pengeluar kenderaan Jepun telah menghasilkan lebih 84 juta kenderaan di AS sahaja.

Sementara itu, Pengarah Urusan JAMA Amerika Syarikat, Manny Manriquez berkata kenderaan Jepun menjadi popular di negara itu disebabkan kualiti pembinaan.

“Pengeluar kereta Jepun terkenal dengan pembinaan kenderaan yang berkualiti dan mampu milik,” katanya.

Sebelum ini, Trump telah memberi tempoh enam bulan kepada Jepun dan Kesatuan Eropah untuk merunding semula perjanjian perdagangan dua hala dengan A.S agar industri kereta Amerika Syarikat dilindungi.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]