DJI Osmo Action Pencabar Baharu GoPro Hero 7

Bagi mereka yang gemar merekodkan perjalanan ketika menunggang motosikal pastinya memilih GoPro Hero 7 (model terbaru) sebagai kamera aksi pilihan. Bagaimanapun, senario itu mungkin berubah kerana DJI baru sahaja memperkenalkan Osmo Action.

Osmo Action merupakan model kamera aksi pertama keluaran DJI – yang sebelum ini lebih sinonim dengan drone – dalam usaha untuk mencabar takhta GoPro Hero 7 sebagai kamera aksi terbaik dalam pasaran.

Osmo Action menyamai segala spesifikasi yang ditawarkan Hero 7 di samping menawarkan keupayaan skrin swafoto.

Seperti Hero 7 dan kamera aksi lain dalam pasaran, Osmo Action boleh diletakkan di helmet motosikal atau dipasang di bahagian dada penunggang dengan bantuan ‘chest harness’.

Kamera ini juga mampu menangani sebarang elemen cuaca; kalis air (sehingga 11 meter tanpa housing), tahan gegaran (dari ketinggian 1.5 meter) dan tahan beku (sehingga -10°C).

Osmo Action didatangkan dengan kamera 12-megapiksel yang berkeupayaan merekod video 4K 60 fps dan video 240 fps pada 1080.

Bukan itu sahaja, penstabilan imej RockSteady EIS Osmo Action juga adalah setaraf dengan Hypersmooth Hero 7!

DJI turut memberi penekanan terhadap ciri yang terdapat ada skrin depan dan belakang Osmo Action. Skrin belakang bersaiz 2.25 inci merupakan paparan sentuh yang mampu menangkis air dan cap jari manakala skrin hadapan bersaiz 1.4 inci direka bagi memudahkan pengambilan video dan gambar swafoto.

Osmo Action turut memiliki ciri SnapShot yang membenarkan pengguna menghidupkan kamera dan merekod video tidak kurang dari dua saat. Selain dari itu, seperti Hero 7, Osmo Action turut dilengkapi ciri pengaktifan suara.

Antara ciri lain yang terdapat pada Osmo Action:

  • bateri tahan lama
  • mikrofon dua hala
  • speaker
  • slow motion
  • timelapse
  • manual exposure
  • serasi dengan aksesori kamera aksi lain

DJI Osmo Action ditawarkan pada harga RM1,590.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply