Pelaksanaan RFID Di Plaza Tol Ditangguh Sementara

Sumber: FMT

Pelaksanaan projek Radio Frequency Identification Technology (RFID) di semua plaza tol seluruh negara ditangguh sementara ekoran terdapat beberapa kelemahan di dalam sistem yang perlu diperbaiki terlebih dahulu sebelum sistem tersebut dilancarkan.

Pengarah Urusan Smart Tunnel, Mohd Noor Ali berkata syarikat konsesi telah bekerjasama dengan Touch’n Go (TNG) bagi mendapatkan maklumbalas daripada pengguna RFID.

Menurut Mohd Noor, beberapa penambahbaikan perlu dilakukan terlebih dahulu antaranya melibatkan hubungan di antara pengimbas kod bar dan aplikasi ‘E-Wallet’.

“Berbanding dengan kad fizikal yang secara automatik menyimpan maklumat baki, RFID perlu digunakan dengan aplikasi ‘E-Wallet’ tetapi kami mendapati kadang-kala aplikasi tersebut tidak dapat digunakan. Jadi kami perlu menyelesaikan isu ini terlebih dahulu,” jelasnya.

Difahamkan, tempoh percubaan RFID akan ditentukan berdasarkan maklumbalas pengguna dan konsesi tol.

Antara maklumbalas negatif yang diterima adalah, palang tidak dibuka, lebihan caj dan pengimbasan yang memakan masa.

“Sekiranya permasalahan ini dapat diatasi, pihak kerajaan akan mengumumkan tarikh pelancaran RFID,” tambah Mohd Noor.

Ketika ini, terdapat 167 laluan RFID TNG di 23 lebuhraya yang melibatkan 58 plaza tol termasuk Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak (KLK), Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (DUKE), SPRINT, Besraya, dan Lebuh Raya Damansara-Puchong (LDP).

(SUMBER: FMT)

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply