Jet Pejuang Ini Menggunakan Enjin BMW S1000RR!

BMW bukan nama asing dalam dunia penerbangan malah antara syarikat pengasas BWM, Rapp Motorenwerke – yang kemudiannya menjadi Bayerische Motoren Werke (BMW) -merupakan pengeluar enjin kapal terbang sekitar awal abad ke-20.

Bagaimanapun, di penghujung 1930, syarikat terbabit mula memperkenalkan kereta dalam portfolio mereka sebelum memfokuskan perniagaan sepenuhnya terhadap pembinaan enjin kapal terbang dan motosikal ketika Perang Dunia Ke 2.

Hari ini, sebuah universiti telah menggunakan enjin BMW untuk menggerakkan projek kapal terbang yang diberi nama UL-39 ALBI – sebuah prototaip yang dicipta sepasukan pelajar Fakulti Kejuruteraan Mekanikal Universiti Teknikal Czech di Prague.

Percaya atau tidak kapal terbang ini menggunakan enjin BMW S 1000RR! (Enjin tersebut mengaktifkan duct fan motor yang berfungsi untuk menggerakkan jet pejuang ini)

UL-39 ALBI diinspirasikan oleh model asal L-39 Albatross yang dihasilkan pada era 70an oleh Czechoslovak Air Force. Lebih menarik, rekaan ALBI mengekalkan reka bentuk replika Albatross namun enjin asal Ivchenko AI-25 diketepikan bagi memberi ruang kepada enjin BMW S 1000RR.

Kapal terbang seberat 350kg ini mampu mencapai kelajuan 300 km/j dan mampu pergi sejauh 547 km.

(SUMBER: RideApart)

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]