Menteri Pengangkutan Umum Pindaan Baharu Peraturan Cermin Gelap

Menteri Pengangkutan, YB Anthony Loke telah mengumumkan pindaan terhadap peraturan lapisan filem atau cermin gelap bagi setiap kenderaan dalam satu sidang media yang berlangsung di Kementerian Pengangkutan Malaysia, hari ini.

Peraturan sedia ada telah menetapkan bahawa ketelusan cahaya tampak bagi cermin hadapan adalah 70 peratus, cermin sisi (kiri dan kanan) bahagian pemandu 50 peratus dan cermin sisi kiri dan kanan bahagian penumpang termasuk belakang adalah 30 peratus.

Pindaan baharu ini membenarkan ketelusan cahaya bagi cermin sisi (kiri dan kanan) penumpang serta cermin belakang boleh dikurangkan daripada 70 peratus – atau dalam bahasa mudah, segelap mana yang dikehendaki.

Namun, ketelusan cahaya bagi cermin hadapan dan cermin sisi kiri dan kanan pemandu masih mengikut peraturan sedia ada – 70 peratus (bagi cermain hadapan) dan 50 peratus bagi cermin sisi kiri dan kanan bahagian pemandu.

Bagaimanapun, pindaan ini hanyalah melibatkan kenderaan milik persendirian sahaja sementara kenderaan berdaftar yang digunakan sebagai pengangkutan awam tidak boleh kurang daripada 70 peratus.

Sementara itu, pemilik kenderaan yang berminat membuat permohonan cermin yang lebih gelap daripada peraturan ditetapkan – atas faktor keselamatan atau kesihatan – akan dikenakan yuran RM50.

Yuran RM5,000 pula akan dikenakan bagi setiap permohonan yang lulus bagi tempoh dua tahun dengan yuran sama dikenakan sekiranya berminat untuk membuat permohonan semula.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply