Tun Dr Mahathir Rasai Teknologi Kenderaan Autonomi

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berpeluang merasai jaringan 5G apabila dia menaiki kenderaan autonomi Proton Exora sambil ditemani Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo, di Putrajaya, semalam.

Kereta tersebut kemudian membawa mereka dari Istana Kehakiman ke Kompleks Perbadanan Putrajaya dengan jarak 100 meter.

Perjalanan Tun Dr Mahathir dan Gobind turut ditemani drone dan kamera yang diletakkan di dalam kereta semasa dalam perjalanan menuju ke pameran 5G Malaysia.

Meskipun memandu dengan sendirinya, seorang pemandu telah pun diletakkan dibahagian hadapan sebagai langkah keselamatan bagaimanapun tangannya diletakkan di bahagian yang mudah kelihatan bagi membuktikan kereta tersebut memandu dengan sendirinya.

Menurut laporan SoyaCincau, kereta Exora tersebut telah dilengkapi dengan kamera, radar dan sensor LIDAR yang membenarkan kereta terbabit untuk mengesan keadaan sekeliling.

Sistem autonomi tersebut telah dihasilkan oleh eMooVit, syarikat permulaan yang memfokuskan dalam perisian kenderaan autonomi.

Proton Exora tersebut memiliki sistem autonomi kelas 4 yang bererti ia mampu berjalan dengan sendiri termasuk memusingkan stereng dan menekan pedal minyak.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply